استرس و روشهای تشخیص و کنترل استرس

توسط | شهریور ۲, ۱۴۰۰ | آموزشی, مشاوره تحصیلی, مشاوره تربیتی | ۰ دیدگاه

مدیریت استرس عامل اصلی موفقیت

کنترل و مدیریت استرس در موقعیت های مختلف

استرس چیست؟ و تعریف علمی آن

همۀ ما انسان ها در مراحلی از زندگی مان با استرس و اضطراب رو به رو شده ایم. کلمۀ استرس که نخستین بار هانس لی بیان شده است،  نوعی فشار درونی محسوب می شود که حالت هیجانی دارد.  و وقتی که یک فرد با یک مشکل، خطر و یا موقعیت های ناراحت کننده روبه رو می شود به وجود می آید. استرس در بعضی اوقات مفید و مثبت است که به ما کمک می کند تا به هدف هایمان برسیم.

در بعضی اوقات هم استرس می تواند مخرب و زیان آور باشد. و باعث افسردگی، سردرد، اختلالات روانی و ….  یک فرد شود. دراین صورت شخص بایستی برای درمان به روانشناس مراجعه کند. اگر می خواهید با علائم و راهکار  های جلوگیری از استرس آشنا شوید، تا انتها مقاله همراه ما باشید.

استرس چیست

موقعیت های استرس زا

شناسایی موقعیت های استرس زا باعث خواهد شد که  شما قبل از قرار گرفتن در چنین موقعقیت هایی خود را آماده کرده، و همچنین در صورت نیاز به کمک و مشاوره قبل از وقوع مشکل جهت پیشگیری از آن اقدام نمایید. موقعیت های فراوانی می تواند باعث بروز استرس و یا افزایش میزان آن باشد که ما دراین قسمت به برخی از آنهایی که عمومی تر هستند و افراد زیادی به ما در این مورد مراجعه نمودند، می پردازیم.

محل کار و تحصیل:

با توجه به اینکه کارمندان، دانش‌آموزان و دانشجویان روزانه ۸ ساعت از زمان خود را در محل کار و یا تحصیل خود سپری می کنند در واقع می‌توان گفت که یک سوم از عمر خود را مشغول کار ایا تحصیل هستند. همین امر باعث می شود که تمامی مسائل مربوط به  محل کار و تحصیل برای شخص فوق العاده مهم بوده و نسبت به آنها عکس العمل نشان دهد. این مهم بودن و عکس العمل نشان دادن به تبع باعث ایجاد استرس نسبت به چگونگی تغییرات می‌شود. و همچنین اینکه آیا می تواند عکس العمل مناسبی نسبت به تغییرات داشته باشد یا نه، شخص را درگیر استرس خواهد کرد.

حال که ما نمی‌توانیم بیخیال تمامی این استرس ها شویم چرا که با ما عجین شده است است پس بهتر است از میزان آن کاسته و یا این که اثربخشی آن را در بخش های دیگری از زندگی مان کم کنیم. برای منظور یا باید اطلاعات خود را آنقدر افزایش دهیم که بتوانیم بهترین تصمیم را بگیریم و یا اینکه با مشاور خود به صورت پیوسته در تماس باشیم.

 

ظاهر و قیافه:

با توجه به ذات انسان که کمال پسند هستش انبار دوست دارد که بهترین ها را برای خود داشته باشد، انسان ها انبار سنگ می کنند که ظاهر و قیافه های آراسته و پیراسته داشته باشند. چروک شدن پوست و یا ریزش مو و یا حتی سفیدی آن باعث ایجاد استرس در آن ها خواهد شد این امر در خانمها بسیار مشهودتر و بارزتر می‌باشد.

اجتماع:

موفقیت چیزی است که همه انسان ها چه آنان که زیاد تلاش می‌کند و چه آنان که کمتر تلاش می کنند دوست دارند و همواره به دنبال آن هستند. و این امر باعث می شود که افراد هنگامی که در یک جمع و و یا اجتماعی قرار می گیرند به فکر این باشند که در آن اجتماع نسبت به بقیه موفق تر بوده و مورد توجه افراد قرار بگیرند. به همین دلیل افراد وقتی که میخواهند وارد یک اجتماع شوند همواره به این فکر می‌کنند که آیا در این اجتماع آنها شخصی موفق شمرده خواهند شد یا خیر و این خود عامل استرس زا بودن اجتماعات حتی جمع های دوستانه میشود.

 

رویداد های گذشته :

برخی از اتفاقات در زندگی انسان ها صحنه ای رقم می خورد که شخص قادر نیست آنها را فراموش نماید به خصوص اگر این اتفاق تلخ و یا همراه با شکست باشد بیشتر در یاد شخص بوده و او را اذیت خواهد کرد. در صورتی که ما نتوانیم با این اتفاقات تلخ و یا شکست هایی که در گذشته تجربه کرده ایم کنار بیاییم، به مرور زمان قسمتی از ذهنمان همواره درگیره عواقب ناشی از آن اتفاق بوده و به مرور زمان باعث افسردگی خواهد شد.

این افسردگی و عدم تمرکز باعث خواهد شد که نتوانیم روی مسائل فعلی زندگانی خود تسلط پیدا کنیم. و هر روز به میزان استرس اما افزوده خواهد شد. توصیه می شود در صورتیکه نمی توانید با شکست های گذشته خود کنار بیایید حتما به یک روانشناس مراجعه نموده و سعی بر آن دارید کهان خاطره تلخ را به فراموشی بسپارید.

 

سلامت:

درست است که بزرگترین نعمت برای هر شخص سلامتی آن است. اما نگرانی بیش از حد در مورد سلامتی خود باعث ایجاد مشکلاتی شده این مشکلات سلامتی شخص را به خطر می‌اندازد. برخی از افراد علاوه بر این که نگران سلامتی خود هستند و استرس از دست دادن آن را دارند، موارد در استرس هستند که نکند اتفاق بدی برای اطرافیان و نزدیکان آنها بیفتد. که جزء این افراد هستید توصیه می شود که حتما به یک روانپزشک مراجعه نموده چرا که در صورت عدم درمان آن سلامتی شما واقعاً در خطر میباشد.

 

رقابت:

شرکت در رقابت ها و مسابقات درست است که همواره همراه با هیجان و شادی و نشاط است. اما برای برخی از افراد به جای اینکه با هیجان و شادی و نشاط همراه باشد، بیشتر همراه با استرس و نگرانی بوده و این افراد به جای لذت بردن از این رقابت و مسابقه متاسفانه اذیت شده همین امر باعث عدم موفقیت آنها در رقابت می شود. این رقابت می تواند رقابت و تحصیل مانند کنکور و یا حتی شاگرد و دور شدن بوده، و یا اینکه رقابت بین دو دوست و یا حتی دو برادر و خواهر ایجاد شود.

البته شایان ذکر است که این این است رقابت در اکثر مواقع باعث پیشرفت می شود. اما این اتفاق زمانی می‌افتد که ما بتوانیم استرس ناشی از این رقابت را مدیریت و کنترل کنیم. علاوه بر موارد ذکر شده موارد زیادی نیز وجود که شخص با قرار گرفتن در این موقعیت باعث ایجاد استرس و افزایش میزان استرس می شود برای مثال معاملات مالی، تغییر در شیوه زندگی، فقدان و یا محرومیت، خیلی مسائل دیگر و موقعیت های دیگر.

استرس در محل کار

علائم استرس در یک موقعیت

وقتی که افراد در یک موقعیت استرس زا قرار می گیرند با توجه به اینکه روحیات متفاوتی دارند علائم و نشانه های متفاوتی نیز از خود بروز می دهند. اما برخی از این علائم در اکثر افراد به چشم می خورد که ما چند نمونه از آنها را در این مقاله برای شما ارائه میدهیم.

 

تپش شدید قلب :

استرس و اضطراب زیاد باعث زیاد شدن تعداد ضربان قلب می شود و بدن را برای فرار از مشکلات تحریک می کند.

 

اشکال در خوابیدن:

وقتی ما استرس زیادی داریم  مغز ما کار و فعالیت زیاد می کند. بنابراین ما نمی توانیم بخوابیم و اگر این روند ادامه پیدا کند باعث بیماری فرد می شود.

 

نداشتن تمرکز حواس:

زمانی که فشار وارد بر بدن ما زیاد باشد قدرت تمرکز ما کمتر می شود و این باعث حواس پرتی می شود.

 

نگرانی بی مورد:

همۀ ما قدرت پیش بینی کردن داریم وقتی اتفاقات گذشته را به حال و آینده مرتبط  می کنیم دچار نگرانی می شویم که باید از آن دوری کنیم.

 

 حالت تهوع:

افرادی که استرس زیادی دارند دچاراین حالت می شوند. آن ها باکمترکردن استرس خود می توانند آن را تسکین دهند.

علائم استرس

بهترین راهکارهای جلوگیری از استرس

امروزه ما در دنیایی پیشرفته و پر از تکنولوژی  زندگی می کنیم و همیشه سعی داریم روش های جدیدی پیدا کنیم که زندگیمان را راحت تر و دلپذیر تر کند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که روش های گوناگون و متفاوتی برای جلو گیری از استرس و اضطراب وجود دارد که ما در ادامۀ مقاله به شناخت وبررسی راهکارهای جلوگیری از استرس پرداخته ایم.

توکل کردن به خداوند: به خدا توکل کنید و و از او یاری طلب کنید.

 

دور شدن از افکار منفی: بر خودتان تسلط پیدا کنید و از افکار منفی دوری کنید.

 

کمک گرفتن از دوستان : برای کاهش اضطراب و استرس خود از دوستان نزدیک خود کمک بگیرید.

 

دوری کردن از آرزو های غیر واقعی : برای خود اهداف هوشمندانه تر تعریف کنیم و از آرزو های غیرواقعی دوری کنیم.

 

آرام کردن خود : سعی کنید خود را کنترل و آرام کنید. شل کردن دست و پا و بدن، نفس عمیق کشیدن ،آب خوردن می تواند در آرام کردن خود به شما کمک کند.

 

شناختن عوامل ایجاد استرس : استرس و اضطراب علت های گوناگون دارد سعی کنید آن ها را بشناسید و با آن ها مقابله کنید.

 

داشتن ذهنی خلاق: سعی کنید ذهن خلاقی داشته باشید تا به کاهش استرس خود کمک کنید.می توانید برای این از فعالیت های هنری مانند:نوشتن مقاله یا نامه ،شعر ،نقاشی کردن و…. استفاده کنید.

 

تنها نماندن:  سعی کنید هیچوقت در این مواقع تنها نمانید  زیرا  تنهایی استرس خیلی زیادی دارد. این باعث قطع ارتباط شما با دوستان  و خانواده می شود وشما دیگر نمی توانید مشکلی را بادیگران در میان بگذارید.

 

خندیدن: یکی از بهترین راهکار ها برای کاهش استرس خندیدن است . شما می توانیددر هر لحظه ای از زندگی روزمره آن را  انجام دهید. شما در حقیقت با خندیدن هورمون اندروفین را دربدن ترشح می کنیدکه  باعث می شود که احساس خوبی داشته باشید.  دانشمندان اثبات کردند که دانش آموزانی که در کلاس شاد ومفرح بودند درس را بهتر از بقیه فهمیدند.

مشاوره تحصیلی 3

سخن آخر

با وجود اینکه استرس همواره مضر نبوده و در خیلی از مواقع باعث ایجاد انگیزه میشود. و شخص را برای رسیدن به اهداف خود مصمم تر می نماید. اما متاسفانه در اکثر مواقع بیشتر افراد به دلیل آگاهی کم هنگام قرار گرفتن در یک موقعیت استرس زا نمی‌توانند آن را کنترل کرده و آن را در جهت رسیدن به موفقیت مدیریت نمایند. در نتیجه استرس ایجاد شده به جای آن که سبب رسیدن به اهداف گردد تبدیل به یک مانع بزرگ می‌شود. وظیفه خود می‌دانیم که فرهنگ مراجعه به مشاوره تحصیلی و یا اجتماعی برادر در جامعه رواج دهیم. چرا که مشاور می تواند همواره در کنار شما قرار گرفته و برای موفقیت شما تلاش کند.

 

استرس در محل تحصیل

موسسه مشاوره تحصیلی خانم دکتر صیادی با ارائه خدمات در زمینه کنترل و مدیریت استرس و همچنین در زمینه اختصاصی استرس های ناشی از تحصیل در خدمت شما هم وطنان می باشد. جهت رزرو کردن زمان ملاقات می توانید از لینک زیر استفاده نمایید.

رزرو زمان مشاوره

 

 

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *