نکات طلایی در جمع بندی کنکور ۱۴۰۱

توسط | اردیبهشت ۶, ۱۴۰۱ | آموزشی, مشاوره تحصیلی, مشاوره تربیتی | ۰ دیدگاه

با جمع بندی مهندسی شده موفقیت را احساس کنید

خوندی؟ نخوندی؟ کم خوندی؟ الان جدی باش و درست عمل کن !!!

تاثیر جمع بندی کنکور ۱۴۰۱ در نتایج

کنکور ۱۴۰۱ تقریبا تا دو ماه دیگر در حالی برگزار می شود که دغدغه همه دانش آموزان تاثیرجمع بندی کنکور ۱۴۰۱  می باشد. جمع بندی کنکور چه آثار مثبتی برای دانش آموزان دارد؟ دانش آموزان چه اقداماتی را می بایست انجام دهند که حاصل آن عملکرد بهتردر کنکور  باشد.

کنکور و نتیجه آن همیشه یکی از عوامل استرس زا  برای دانش آموزان، والدین، معلمین و مدارس بوده است. نحوه برنامه ریزی برای مطالعه و نقش والدین برای فراهم کردن شرایط مناسب مثل شرایط محیطی، روحی و روانی برای فرزندانشان و استراتژی مدارس و معلمین در آماده سازی آنان برای آزمون همگی لازم  و ضروری است.

دانش آموزان باید این واقعیت را بپذیرند که فقط با داشتن رویای موفقیت در کنکور نمی توانند به آن  دست پیدا کنند، زیرا کنکور یک امر واقعی است و برای یک امر واقعی باید تلاش واقعی کرد.

جمع بندی یعنی آهسته و پیوسته در مسیری قدم گذاشتن است که آنان را به سوی تبدیل رویایشان به واقعیت یعنی موفقیت در کنکور و قبولی در رشته مورد علاقه خود سوق می دهد.جمع بندی مخصوصا برای دانش آموزانی که دوست دارند در رشته های خوب قبول شوند حایز اهمیت است.

از کدام کتابها شروع کنند؟ از کدام کتابهای تستی استفاده کنند؟ چگونه خلاصه نویسی کنند؟ از چه زمانی به جمع بندی مطالب بپردازند؟ همگی مواردی هستند که باید لحاظ شود تا خروجی آن قبولی در کنکور باشد.

در این راستا باید والدین و معلمین عزیز به دانش آموزان چون یار مهربان باشند و به آنان در این باره کمک رسان باشند.

زمان بندی جمع بندی

دوران جمع بندی 

دوران جمع بندی یکی از مواردی  است که نقش مهمی در موفقیت دانش آموزان دارد. اینکه دانش آموزان چه برنامه ریزی برای کنکور انجام داده اند، در دوران جمع بندی ممکن است متفاوت باشد.

جمع بندی کنکور شبیه مرحله  داشت از سه مرحله کاشت داشت و برداشت در کشاورزی است. در این مرحله همه دانش آموزان به زبان عامیانه تمام داشته های خود را بر روی دایره میریزند، تا از تلاش ها و اندوخته های خود استفاده کنند و به قولی با خود دو دو تا چهار تا می کنند تا ببینند در این مرحله چقدر خوب عمل کرده اند.

این دوران زمان ثبت و نگهداری مطالب در ذهن است. اینکه این ضبط و ثبت چگونه انجام شده و بازده آن چقدر است، در دانش آموزان متفاوت است. زیرا هر کدام به روشی به این مرحله گام می گذارند در نتیجه روشهای جمع بندی متفاوت بوده مناسب هر دانش آموزی نیست.

اما چند قانون کلی وجود دارد و تقریبا در بین همه دانش آموزان عمومیت دارد.

اول اینکه در این دوره نباید سراغ مطالب جدید رفت مثل این است که بخواهیم غیر از زمان کاشت دانه بکاریم و منتظر برداشت محصولی باشیم که خارج از انتظار ما باشد.

دوم اینکه اول مطالبی را مرور کنیم که برایمان آسان است بعد برویم سراغ مطالب سخت تر چون مطالب سخت مثل عبور از راههای سربالایی تند هست که انرژی زیادی می گیرد در نتیجه انرژی زیادی اتلاف می شود.

سوم اینکه منابع درست برای جمع بندی استفاده کنیم. داشتن منابع خوب مثل فانوس دریایی عمل می کند که با راهنمایی صحیح باعث ثبت مطالب و تسلط بر آن می شود.

دوران جمع بندی

زمان جمع بندی کنکور ۱۴۰۱

زمان جمع بندی در کنکور ۱۴۰۱ و چه در کنکورهای ماقبل آن تماما بستگی به نوع برنامه ریزی و نحوه چیدمان مطالعات دانش آموزان دارد. دانش آموزان را از این نظر می توان به سه گروه تقسیم کرد.

  1. گروه اول اصلا پیش مطالعه نداشته و تازه میخواهند شروع کنند، که جمع بندی و یادگیری این دسته همزمان هست.
  2. دسته دوم خیلی دیر شروع کردند و مجبور هستند یک بخش از جمع بندی خودشان را به یادگیری اختصاص دهند.
  3. دسته سوم به موقع شروع کردند و در زمان جمع بندی کنکور مطالب رو بهتر در ذهنشان تثبیت می کنند.

نکات مهمی در زمان جمع بندی کنکور میشه گفت که کاربردی هستند چه در کنکور ۱۴۰۱ و چه بعد از آن لازم میشود.

چنانچه می دانیم در این چند سال اخیر چون سیستم آموزشی به شش سه سه تغییر کرده است، معدل نقش مهمی دارد. پس باید زمان جمع بندی کنکور طوری برنامه ریزی شود که امتحانات خرداد را پوشش داده و به قولی با یک تیر دونشان بزنیم علاه بر کسب معدل خوب در خرداد ماه از جمع بندی این دوره بهره مند شویم.

در کنکور ۱۴۰۱ می توان در چند زمان برنامه ریزی کرد که شامل سال قبل و هم امسال باشد:

  • جمع بندی در دی ماه با برگزاری امتحانات پایان ترم دروس سال آخر.
  • جمع بندی نوروز برای مرور کتابهای پایه اول و دوم  با تست زنی و پرداختن به کنکورهای سالهای قبل.
  • جمع بندی خرداد و تیرماه با  برگزاری امتحانات خرداد وپیش آمادگی برای کنکور ۱۴۰۱.
کتب جمع بندی

کتابهای جمع بندی

در تمامی رشته های تحصیلی مرجع کنکور کتابهای درسی بوده و برای جمع بندی اولویت با کتابهای درسی می باشد. در سالهای اخیر سوالات کنکور به صورت مفهومی بوده و در جمع بندی اشراف به کتابهای درسی لازم است.

برای یک جمع بندی درست می توان به ضرایب دروس توجه کرد و بر اساس میزان ضرایبشان شروع به حمع بندی کرد. برای مثال دروس عمومی مانند بینش اسلامی و ادبیات در کنکور از ضرایب بیشتری برخوردارند در جمع بندی و مرور می توان به این نکته توجه کرد.

معمولا بعضی دورس عمومی مثل زبان انگلیسی دارای انحراف معیار بالایی است یعنی کسب درصد خوب از این درس با در نظر گرفتن اینکه دانش آموزان دیگر آن را در اولویت قرار نمی دهند، به معنای شانس موفقیت در آوردن رتبه خوب در کنکور است.

درس ریاضی در علوم انسانی با اینکه ضریب آن نسبت به سایر دروس پایه کمتر است اما نمره درصد بالا در آن باتوجه به اینکه  اکثر دانش آموزان علوم انسانی آن را نادیده می گیرند، یعنی کسب رتبه خیلی خوب نسبت به سایر دانش آموزان است.

پس می توان  جمع بندی کنکور را بر این مبنا انجام داد تا میزان موفقیت در کنکور را بالا برد. بعد از کتابهای درسی در جمع بندی می توان کتابهای تست را لحاظ کرد مخصوصا کتابهای تست طبقه بندی شده که تمامی تست های کنکور سراسری دانشگاه ازاد را شامل بوده و بتوان از ان استفاده کرد.

چون علاوه بر اینکه مهارت تست زنی را بالا می برد، بلکه یک مرور نیز محسوب می شود. پس اگر قرار باشد در یک جمله جمع بندی کنیم باید گفت که از نظر اولویت اول کتابهای درسی، بعد کتابهای تستی و کمک آموزشی  هستند.

مشاور کنکور

نقش مشاوره در جمع بندی

سالهای زیادی است که ما با نقش مشاوره در مدارس آشنا هستیم و نقش مشاوران تحصیلی در جمع بندی کنکور پر رنگ است. اینکه مشاوره چه تاثیری می تواند در بالا بردن کارایی جمع بندی کنکور داشته باشد به میزان زیادی به تجربه افرادی در کنکورهای سال قبل توانسته اند رتبه خوبی کسب کرده اند و هچنین به مشاورین تحصیلی و کنکوری  که نقش مشاور را دارند بستگی داشته باشد.

برای مثال تجربه برنامه ریزی دانش آموزی که در کنکور سراسری رتبه یک کشوری کسب کرده می تواند بسیار عالی باشد. یا دانش آموزی که میخواهد در رشته پزشکی قبول شود می تواند در جمع بندی کنکور از تجربه دانش آموزانی که در سالهای پیش از او در کنکور رتبه خوب کسب کرده و موفق به قبولی در رشته پزشکی شده اطلاعات ارزشمندی دریافت کند.

در مشاوره برای جمع بندی می توان سوالاتی از قبیل نحوه جمع بندی، میزان زمان مطالعه، نحوه کنترل استرس قبل آزمون، مدیریت زمان، روش های تست زنی، اولویت بندی کتابهای درسی و تستی، همگی از مواردی هستند که نقش مهمی در مرحله پیش ازازمون هستند.

به طور کلی کسانی که تجربه بیشتر و اطلاعات جامع تر در زمینه کنکور دارند می توانند به ما مشاوره های خوبی بدهند. در این میان نقش مشاوران تحصیلی و کنکوری بیشتر به چشم می خورد و با توجه به نیازهای دانش آموزان میزان خدمات آنان نیز رو به افزایش و از تنوع بیشتری برخوردار است.

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *