مدیریت زمان و انرژی

توسط | شهریور ۲۳, ۱۴۰۰ | آموزشی, مشاوره تحصیلی, مشاوره تربیتی | ۰ دیدگاه

اصول مدیریت زمان و مدیریت انرژی با تمرکز

بهینه سازی انرژی با مدیریت زمان

مقدمه ای بر مدیریت زمان و انرژی

مدیریت زمان و انرژی چیست؟ سوالی که خیلی است کاربران و علاقه مندان به موضوعات روانشناسی و انگیزشی در ذهن خود دارند. اگر بخواهیم به صورت خیلی ساده این مفهوم را یعنی مدیریت زمان و انرژی توصیف کنیم باید بگوییم که از جمله مهارت هایی هستند که در صورت کشف و و کسب آن پتانسیل های بالقوه ما به صورت حداکثری شکوفا می شود. و همچنین با پیدا کردن مهارت مدیریت زمان و انرژی ما میتوانیم عملکرد بهتری از آموزه های خود را به نمایش گذاریم.

در واقع وقتی شخصی بتواند مدیریت زمان و انرژی مناسبی داشته باشد. در طول یک روز می تواند برای کارهای مهم خود وقت کاری کرده و همچنین با توجه به اصول مدیریت انرژی خود را در طول روز پخش نموده و برای انجام هرکاری انرژی لازم آن را در خود احساس میکند. و این یعنی یک شخص با توانایی انجام کار فوق العاده. تجسم کنید که اگر این شخص بتواند تمرکز خود را در انجام امور نیز بهبود بخشد، راندمان کاری او بیش از ۷ برابر خواهد شد. بله بیش از ۷ برابر، در واقع حفظ تمرکز ضلع سوم مثلث موفقیت می باشد.

تصور کنید تا به حال هر کاری را که می خواستید انجام بدهید انجام داده اید. و هیچ هدف آرزوی را بدون آنکه در راه رسیدن به آن تلاش نکرده بودید رها نکرده‌اید. آری چقدر آرمانی می شد اگر ما همچین رزومه را از خود به جا می گذاشتیم. نکته اینجاست که الان چه کار کنیم، مدیریت زمان و انرژی و حفظ تمرکز سن شروع این دارد پس از همین الان نسبت به آموزش و کسب اطلاعات در مورد نحوه مدیریت زمان و انرژی اقدام کنیم.

برنامه نویسی در مدیریت زمان و انرژی

چرا باید مدیریت انرژی و زمان داشته باشیم؟

برای رسیدن به اهداف بلند پایه خود و آن چیزی که در ذهن خود می پرورانیم. ما بایستی دانسته های خود را به توانستن تبدیل کنیم. یعنی آنچه را که در فکر خود پرورش داده اید با یک برنامه ریزی صحیح و حرفه ای و همچنین با تخصیص انرژی کافی بتوانیم آن را به صورت عملی اجرا سازیم. و این یعنی مدیریت زمان و انرژی.

جهت پیاده سازی اهداف خود ما چندین گام را باید به صورت پیوسته و پی در پی برداریم اولین گام در راه رسیدن به موفقیت هدف گذاری می باشد. چراکه مدیریت زمان و انرژی و بالا بردن تمرکز برای انجام کارها، جهت رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده می باشد. در صورتی که هدف مشخصی برای زندگی و موفقیت نداشته باشید هیچ برنامه ریزی برای انرژی و زمان و همچنین داشتن تمرکز بالا معنی و مفهوم خاصی به خود نمیگیرد.

حال برای هدف گذاری ابتدا باید ایده هایی که در ذهن دارید را پرورش دهید به طوری که مطمئن شوید می خواهید این کار را انجام دهید. و مسئولیت تمام امور مربوط به آن جهت رسیدن به هدف نهایی را بپذیرید. این یعنی اینکه ما مطمئن شویم کاری که در حال انجام آن هستیم دقیقا همان کاری است که باید انجام شود و هیچ شک و دودلی نباید در کار باشد.

حال نوبت به آن رسیده است که با حفظ آرامش و اطمینان خاطر ایده خود را عملی سازیم. اما قرار است قبل از شروع به انجام کار زمان و انرژی را خوب مدیریت کنیم. تا بتوانیم در کوتاه ترین زمان و با کمترین انرژی ممکن به هدف خود برسیم. افراط و تفریط در انجام امور یا باعث از بین رفتن زمان و یا این که در بین راه انرژی خود را از دست داده و هدف خود را بدون دستیابی به آن رهاسازیم.

مشاوره تحصیلی در بناب

مدیریت انرژی و زمان برای چه کسانی مطرح می شود؟

مدیریت زمان و انرژی مقوله‌ای است که همه افراد جامعه درگیر آن هستند. اما برخی از افراد نسبت به افراد دیگر احساس نیاز بیشتری نسبت به این مقوله دارند. به طور کلی وقتی شخصی به یک و یا چند تا از سوالات زیر برخورد می کند. احساس نیاز به مدیریت زمان و انرژی در او بیدار خواهد شد.

  • چه کاری را در چه زمانی و چگونه باید انجام دهم هم که بیشترین بازدهی را داشته باشد؟
  • چه زمانی برای انجام فلان کار مناسب است است تا آرامش خود را حفظ نمایم؟
  • چگونه به همه کارهایم سر و سامان بدهم؟
  • با این همه کار انبوه و انباشته شده چه کنم. چگونه آنها را سر و سامان بدهم؟
  • چگونه بین کار و زندگی در شرایط حساس پر استرس تعادل برقرار کنم؟
  • چگونه از دغدغه ها و استرس ها خود را برهانم تا تمرکزم در انجام کارها بالاتر رود؟
  • خودرو به چه روشی به صورت هدفمند و تمام تمامی اهداف خود پخش نمایم؟
  • چگونگی حفظ تعادل بین تعهدات خانوادگی و اجتماعی و فعالیت ها و مسئولیت های کاری؟
  • چرا با تمام برنامه ریزی هایی که انجام می دهم هم باز نمی توانم اهداف خود برسم؟

و صدها سوال شبیه به این که شاید هر یک از ما هر روز از خود می‌پرسیم و در خیلی از اوقات مقصر را افراد دیگر و اوضاع جامعه می دانیم اما آموزه‌های مدیریت زمان و انرژی پاسخگوی تمامی سوالاتی از این قبیل می باشد.

مدیریت زمان و انرژی

 مدیریت زمان به تنهایی کافیست؟

وقتی که تنها صحبت از مدیریت زمان می شود در واقع همان برنامه ریزی هایی که تا به الان انجام داده ایم و در اکثر مواقع به اهداف خود به نحو احسن نرسیده‌ایم، را تکرار می کنیم. چرا که در این تکنیک شما در صورت موفقیت تنها می توانید به تمامی اموری که می خواستید انجام دهید وقت کافی داشته باشید. اما امکان انجام آن معلوم نیست.

چرا که برای انجام امور علاوه بر داشتن وقت کافی بایستی انرژی لازم برای انجام آن کار را نیز در آن وقت معین داشته باشیم. و تنها زمانی این اتفاق خواهد افتاد که شما علاوه بر مدیریت زمان، مدیریت انرژی نیز ز داشته باشید. و با انجام مدیریت زمان و انرژی مناسب در زمان انجام امور شما تمرکز بالایی نیز برای انجام هرچه بهتر ه خواهید داشت.

چرا که اگر ما یا در مدیریت زمان و یا در مدیریت انرژی خوب عمل نکنیم باعث خواهد شد که ما نتوانیم کارها را سر وقت وقت به اتمام برسانیم و این امر باعث می شود که میزان استرس و اضطراب به صورت روز افزون افزایش یابد. وجود استرس و اضطراب می شود که ما تمرکز کافی در انجام امور را نداشته باشیم.

آماده سازی ذهن برای مدیریت زمان و انرژی

چگونه مدیریت زمان و انرژی را درست انجام دهیم؟

قبل از اینکه به صورت عملی مدیریت زمان و مدیریت انرژی را به اجرا درآوریم لازم است که یک دسته بندی کامل از آنچه که برای مدیریت زمان و انرژی اهداف خود نیاز داریم را در ذهن خود ایجاد کنیم. تا بتوانیم احساسات خود را در در مسیر رسیدن به مدیریت زمان و انرژی جهت رسیدن به موفقیت با تصمیمات خود همسوسازی.

بعد از آنکه تصویر ذهنی لازم در در ذهن ما ایجاد شد نوبت به هم میرسد که پاکسازی محیطی و رفتاری انجام دهیم. یعنی تمامی رفتارها و عادت ها و عناصر مشکل ساز جهت رسیدن به اهداف را از میان بردارد.

حال دوباره به خود مراجعه کرده و سعی می کنیم دسته بندی های صورت گرفته در ذهن را نظم بخشی. تا این دسته بندی .های منظم تبدیل به عادت ها و رفتارهای ما گردند

روش های متعددی برای انجام مطالب گفته شده وجود دارد. یکی از مهم ترین این روش ها متد دیوید آلن می باشد. ایشان در کتاب معروف خود به نام Getting Things Done به چگونگی انجام مراحل فوق می پردازد.

اما اگر بخواهیم به صورت اصولی و درست مدیریت زمان و انرژی را فراگیریم استفاده از آن بتوانیم در کارهای خود تمرکز بالایی را از خود بروز دهیم. بایستی به سراغ متخصصین روانشناسی و علوم تربیتی برویم.

موسسه مشاوره تحصیلی دکتر صیادی با ارائه خدمات در زمینه انتخاب رشته و مشاوره تحصیلی و شغلی و همچنین در زمینه اختصاصی مدیریت زمان و انرژی در خدمت شما هموطنان می باشد. جهت رزرو کردن زمان ملاقات می توانید از لینک زیر استفاده نمایید.

رزرو زمان مشاوره

 

 

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *