والدین اولین افرادی هستند که می‌توانند به دانش‌آموز در حل مشکلات کمک کنند. والدین زمانی می‌توانند کودک را خوب تربیت کنند و در حل مشکلات درسی به فرزند خود کمک کنند که والدین خود اطلاعات و مطالعات کافی در این زمینه داشته باشند. مطالعه والدین؛ آنها را آگاه می‌کند و باعث می‌شود که در مقابل رفتار نادرست و مشکلات درسی فرزند خود بهترین رفتار و عملکرد را داشته باشند و راه درستی را برای تربیت و حل مشکلات درسی انتخاب کنند.

مطالعه والدین در پیشرفت تحصیلی فرزند نقش اساسی دارد؛ زیرا دانش‌آموزان بیشتر زمان خود را در کنار  والدین سپری می‌کنند و والدین می‌توانند با ایجاد نقش حمایتی، انگیزشی، مشارکت‌های رسمی و غیررسمی، سطح دانش، درک در دانش‌آموز تأثیر مثبتی بر دانش‌آموز داشته باشند.

زمانی که والدین و خانواده نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند فرزند هم پله‌های را ترقی یکی‌یکی  بالا خواهد رفت. در رفتار و عملکرد والدینی که مطالعه مستمر دارد با والدینی که به مطالعه اهمیت نمی‌دهد تفاوت زیادی وجود دارد که این تفاوت در رفتار و تحصیل دانش‌آموزان قابل‌مشاهده است. به‌طوری‌که دانش‌آموزان را از نظر رفتاری و تحصیلی متفاوت می‌کند.

در این مقاله می‌خواهیم اطلاعاتی را درمورد تأثیر مطالعه والدین بر روی پیشرفت تحصیلی فرزندان به والدین بدهیم ما را در ادامه مقاله همراهی کنید.

نقش والدین در پیشرفت تحصیلی فرزند

یکی از تأثیرگذارترین مسائل درمورد پیشرفت تحصیلی فرزندان  داشتن تحصیلات و سطح فکری بالای والدین است. وقتی که والدین این اطمینان را به فرزند خود بدهند که توانای لازم برای کمک‌کردن در درس را دارند کودک با اعتمادبه‌نفس بیشتری درس می‌خواند و افت تحصیلی نخواهد داشت.

آگاهی در قبال مطالعه والدین

یکی از تأثیراتی که مطالعه والدین بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموز دارد این است که کودک از والدین خود الگوبرداری می‌کند و رفتار والدین را تقلید می‌کند پس نتیجه رفتار مناسب والدینی  که تحصیلات و آگاهی بالایی دارد باعث می‌شود کودک هم چنین رفتاری داشته باشد.

تأثیر مطالعه بر عملکرد والدین

ارتباط مثبت والدین با مدرسه

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان  تأثیر بگذارد ارتباط مثبت و دوطرفه والدین با مدرسه است. والدین که همیشه در حال مطالعه است می‌داند که شرکت کردن در جلسات مدرسه و کلاس‌های آموزشی می‌تواند او را در کمک به تحصیل و تربیت فرزند خود راهنمایی کند  و به همین دلیل  همیشه برای شرکت در این جلسات اشتیاق دارد.

خانه و مدرسه دو بنیاد اصلی تعلیم‌وتربیت است. ارتباط این دو بنیاد ضروری و الزامی است. زمانی که بین این دو ارتباط و هماهنگی وجود نداشته باشد هیچ‌کدام نمی‌توانند وظایف خود را به‌خوبی انجام دهند. دو هدف برای ارتباط والدین با مدرسه وجود دارد هدف اول برای ایجاد هماهنگی و تعامل است تا این دو در یک سو باشند و دوگانگی و تضعیف ایجاد نشود و هر دو یک هدف یعنی تعلیم‌وتربیت را دنبال کنند  و به هم در این راه کمک کنند.

هدف دوم برای این که  بیشتر هر دو از تعلیم و تربیتی و تحصیلی دانش‌آموز آگاهی داشته باشند.

کمک والدین در انجام تکالیف

کمک‌کردن والدین در انجام تکالیف باعث ایجاد  رابطه مثبت بین والدین و فرزندان می‌شود. فرزندان زمانی که توجه والدین به خود را می‌بینند احساس ارزشمندی می‌کنند. والدین با مطالعه کردن بهتر می‌توانند فرزند را در این راه راهنمایی کنند.

مشاوره دادن به فرزند

والدینی که همیشه در حال مطالعه است می‌توانند با بهره‌گیری از آگاهی خود فرزند را بهتر راهنمایی کنند و باتکیه‌بر آگاهی و اطلاعات بهترین مشاور برای فرزند خود باشند. فرزندانی که والدین باسواد و آگاه دارند بهتر از بقیه فرزندان به صحبت والدینم گوش می‌دهند و از مشاوره  راهنمایی‌های والدین بهره می‌گیرند.

عادت دادن فرزند به مطالعه

یکی از عادت‌های مثبت که می‌توانید در فرزند خود ایجاد کنید عادت کردن به مطالعه است. برای مطالعه کردن حتماً مکان و محیط را برای فرزند مهیا کنید تا با تمرکز بهتر مطالعه داشته باشد. خانواده به‌خصوص والدین نقش بسیار مهمی در تحصیل و مطالعه کتاب‌های غیردرسی در کودکان را دارند که والدین باید در این باره اطلاعات بیشتری را کسب کنند.

مطالعه والدین و نقش آن در موفقیت فرزندان

تشویق کردن

والدین که مطالعه می‌کنند به تأثیر تشویق در یادگیری آگاه هستند و می‌دانند با تشویق می‌توان عملکرد کودک را به سمت مثبت شدن سوق داد درحالی‌که والدینی که   مطالعه و آگاهی ندارند با کودک به روش قدیمی که از والدین خود آموخته‌اند رفتار می‌کند و بر این باور هستند  که تشویق فرزند را پرو می‌کند.

نقش مطالعه والدین بر پیشرفت تحصیلی فرزند

یکی از راه‌های غیرمستقیم برای علاقه‌مند کردن کودک به مطالعه و درس این است که خود والدین هم در منزل کتاب مطالعه کنند و کودکان را هم به مطالعه عادت دهند؛ مثلاً می‌توانند برای فرزندانشان کتابی  درباره موضوع موردعلاقه کودک را تهیه کنند روزانه ساعاتی را برای مطالعه در نظر بگیرند و به همراه فرزند خود مطالعه کنند. از او بخواهید خلاصه‌ای از آنچه که مطالعه کرده است بنویسد. کودک زمانی که والدین خود را در هنگام مطالعه می‌بیند به اهمیت تحصیل و آموزش پی نمی‌برد.  فرزندان از والدین خود الگوبرداری می‌کنند.

سخن آخر

داشتن والدین آگاه و باسواد به تحصیل دانش‌آموزان کمک شایانی می‌کند. والدین که همیشه در مورد موضوعات مختلف مطالعه می‌کند بهتر می‌تواند کودک را انجام تکالیف کمک کند. والدین با مطالعه می‌توانند اطلاعاتی در مورد تعلیم‌وتربیت نوین کسب کنند و فرزند خود را با این روش‌ها تربیت و تعلیم دهند. کودک زمانی که والدین را در حال مطالعه می‌بیند به اهمیت تحصیل پی می‌برند و به درس خواند علاقه‌مند می‌شوند. والدین نخستین افرادی هستند که کودکان از آنها الگوبرداری می‌کند پس با رفتار مثبت کودک هم رفتار مثبت خواهد داشت.

در مدارس بین دانش‌آموزانی که والدین تحصیل‌کرده دارد تفاوت وجود دارد؟

بله دانش‌آموزی که والدینی دارد که همیشه در حال مطالعه و بروز کردن اطلاعات هستند با والدینی که به مطالعه اهمیت نمی‌دهد تفاوت رفتاری و تحصیلی وجود خواهد داشت.

نقش والدین در پیشرفت تحصیلی فرزند چیست؟

یکی از تأثیرگذارترین مسائل درمورد پیشرفت تحصیلی فرزندان  داشتن تحصیلات و سطح فکری بالای والدین است. وقتی که والدین این اطمینان را به فرزند خود بدهند که توانای لازم برای کمک‌کردن در درس را دارند کودک با اعتمادبه‌نفس بیشتری درس می‌خواند و افت تحصیلی نخواهد داشت.

تأثیر مطالعه بر عملکرد والدین چیست؟

ارتباط مثبت والدین با مدرسه، کمک والدین در انجام تکالیف، مشاوره دادن به فرزند، عادت دادن فرزند به مطالعه، تشویق کردن