تندخوانی یکی از روش‌های مطالعه است که همان‌طور که از اسم این روش مشخص است اصل این روش در تند خواندن مطالب است؛ زیرا هرچه مطالب سریع خوانده شود بهتر در ذهن می‌ماند و ذهن برای حواس‌پرتی زمانی نخواهد داشت. ذهن فرد مطالعه‌کننده همیشه دنبال فرصتی می‌گردد که به مطالب دیگر هم فکر کند و این مسئله باعث می‌شود فرد از مطالعات خود هیچ چیزی را به‌خاطر نداشته باشد و بارهاوبارها مطالعه کند و در آخر نتیجه دلخواه را کسب نکند. تندخوانی روشی برای بهبود کیفیت مطالعه است.

دانش‌آموزان و دانشجویان در هنگام مطالعه می‌توانند با یادگیری روش تندخوانی و پیاده‌سازی این روش می‌تواند خود  را تا حدودی به کسب نمرات عالی کمک و نزدیک کنند. این روش برای دانش‌آموزان و دانشجویان بسیار کارآمد است. ما در این مقاله می‌خواهیم مطالبی را در مورد تندخوانی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم لطفاً ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

تسلط بر تندخوانی و درک بالا

در بین محققان بر روی روش تندخوانی نظرات و اعتقاداتی  متفاوتی وجود دارد که برخی از محققان تندخوانی را رد می‌کنند؛ ولی بیشترشان مؤثربودن روش تندخوانی بر مطالعه را قبول دارند و اصرار دارند که برای صرفه‌جویی در زمان مطالعه و کسب نتیجه و یادگیری باکیفیت  همه‌ای افراد در مطالعه از این روش استفاده کنند. ما در این بخش از مقاله به شما کمک خواهیم کرد که با تندخوانی بتوانید مطالعه با کیفیتی داشته باشید.

سازگاری مغز

همه‌ای افراد با توانایی‌ها  و مهارت‌هایی آفریده شده‌اند. بسیاری از افراد در کمترین زمان ممکن می‌توانند مطالبی را حفظ و در ذهن نگه دارند و برخی افراد هم برعکس این توانایی را دارند؛ ولی جای هیچ  نگرانی  نیست هر فردی با هر توانایی می‌تواند با آموزش‌دیدن  تندخوانی یادگیری و درک خود را تا حدودی ارتقا دهد. همه‌ای ما می‌دانیم که با تمرین و تکرار می‌توانید در همه‌ای مهارت‌ها پیشرفت کنید و به مقاطع بالاتر دست یابید.

تند-خوانی-و-درک-بالا

اگر در مواقع مطالعه مطالب را سریع‌تر بخوانید این سرعت در ذهن شما نهادینه می‌شود و ناخودآگاه ذهن همیشه مطالب را تند خواهد خواند و بهتر می‌تواند مطالب را در خود نگه دارد البته در ابتدا این کار مشکل است؛ ولی رفته‌رفته مغز به‌سرعت عادت خواهد کرد.

در نظر گرفتن گروهی از کلمات

اولین نکته‌ای که باید رعایت کنید این است که به‌جای یک کلمه در یک‌زمان معین از چندین کلمه در همان زمان استفاده کنید و به‌خاطر بسپارید. به‌جای این که یک‌زمان مشخصی را برای  یک یا چند کلمه صرف کنید این زمان را برای گروهی از کلمات صرف کنید. زمانی که شما یک کلمه را می‌خوانید و می‌خواهید آن را در ذهن نگه دارید ذهن هم همان یک کلمه را می ببیند که این برای ذهن مناسب نیست و برای ذهن معنای ندارد و کلمات با در کنار هم بودن معنا و مفهوم پیدا می‌کند.

کنار گذاشتن عادت‌های قبلی

از کودکی هر فردی یاد گرفته است که با روشی مطالب را به‌خاطر بسپارد و این روش در ذهن کودک نهادینه شده است و تا بزرگسالی این روش ادامه خواهد داشت. ولی حالا شما یاد گرفته‌اید که هرچه سرعت خواندن مطالب را افزایش دهید بهتر مطالب را درک خواهید کرد و کیفیت مطالعه شما بهتر خواهد شد.

تمرکز در مطالعه تمرکز

در تندخوانی تمرکز و دقت بسیار مهم است و می‌توان گفت که دو اصل مهم برای تندخوانی محسوب می‌شوند. داشتن این دو اصل به شما این اطمینان را می‌دهد که بامطالعه مطالب با روش تندخوانی در کنار این دو اصل دیگر نیازی به برگشتن به عقب ندارید.

تند-خوانی-در-پیشرفت-تحصیلی

عرض صفحه را محدود کنید

این روش به این‌گونه است که زمانی که در حال مطالعه یک کلمه و یک خط هستید بعد از اتمام سریع کلمه و یا خط بعدی را بخوانید تاچشم فرصت حواس‌پرتی به ذهن را ندهد. با به‌کارگیری این روش سرعت مطالعه و یادگیری به‌صورت چشمگیر افزایش می‌یابد.

از راهنمایی خواندن استفاده کنید

برای این که از برگشتن به عقب و پس رفت جلوگیری کنید و تمرکز بهتری در مطالعه داشته باشید. فردی که روش مطالعه تندخوانی را آموزش ندیده است در هنگام مطالعه بیش از حد به اطراف صفحه نگاه می‌کند که این موضوع بر سرعت و تمرکز تأثیر منفی دارد. برای کنترل چشم و افزایش سرعت و تمرکز در هنگام مطالعه می‌توانید از یک نشانگر استفاده کنید این کار باعث می‌شود چشم شما در مکانی که می‌خواهید نگه داشته شود.

مهارت‌های زبانی را افزایش دهید

مهارت زبانی و واژگان تأثیر مثبتی بر افزایش تمرکز و سرعت مطالعه دارد. دلیل تمرکز داشتن و سرعت‌بخشیدن به مطالعه، درک شما از کلمات و واژگان است. دلیل عمده‌ای که شما در خواندن مطالب مشکل دارید به‌خاطر عدم درک کلمه است.

سخن آخر

امروزه دانش‌آموزان و دانشجویان دنبال روش یادگیری  برای درک بهتر هستند که تندخوانی می‌تواند سرعت و کیفیت مطالعه را افزایش مدهد و این روش برای افرادی که می‌گویند مطالعه دارند ولی بر سر جلسه امتحان مطالب مطالعه شده را به یاد نمی‌آورند بسیار کارآمد است و با یادگیر این روش می‌توانند در مدت‌زمان کوتاه‌تر مطالعه باکیفیت و با درک بالا داشته باشند. هر روشی از مطالعه با تمرین و تکرار در ذهن نهادینه می‌شود. برخی از روش وجود دارد که با به‌کارگیری این روش‌ها می‌توانید تندخوانی را بهتر یاد بگیرید.

تندخوانی چه تأثیر بر مطالعه دارد؟

انجام روش تندخوانی در مطالعه علاوه بر این که سرعت مطالعه را افزایش می‌دهد می‌تواند بر کیفیت مطالعه و یادگیری تأثیر بگذارد.

روش یادگیری تندخوانی در آموزشگاه‌ها آموزش داده می‌شود؟

بله بسیاری از استادان این روش یادگیری را به علاقه‌مندان آموزش می‌دهند.

برای این که چشم را در هنگام مطالعه کنترل کنیم چه روشی را پیشنهاد می‌کنید؟

برای کنترل چشم و عدم تمرکز می‌توانید از یک نشانگر یا خودکار در هنگام مطالعه استفاده کنید.