بسیاری از افراد به اهمیت و مهم بودن یادگیری تندخوانی واقف هستند و می‌دانند که اگر دانش‌آموز و یا حتی دانشجویان مهارت تندخوانی را بلد باشند بهتر می‌توانند مباحث درسی را درک  کنند و در تحصیل خود پیشرفت داشته باشند. با آموزش تندخوانی دقت و تمرکز نیز تقویت می‌شود و این دو خود باعث پیشرفت در تحصیل است. باید گفت که تندخوانی با پیشرفت تحصیلی رابطه مستقیم دارند.

تندخوانی خود به‌تنهایی می‌تواند صرفه‌جویی در زمان را داشته باشد و خواندن و نوشتن دانش‌آموزان و دانشجویان را بهبود بخشد و این سه عامل خود بسیار در درک و فهم دروس می‌توانند به محصلان کمک کند.

بیشتر والدین و محصلان با روش تندخوانی آشنا نیستند و حتی نمی‌دانند چنین روشی هم وجود دارد. وظیفه مدرسه و مربیان است که دانش‌آموزان و والدین را با این روش مطالعه آشنا کنند و این مهارت در مدرسه به دانش‌آموزان آموزش داده شود.

ما در این مقاله می‌خواهیم در مورد مزایایی تندخوانی در جهت پیشرفت تحصیلی اطلاعاتی را به شما عزیزان ارائه دهیم لطفاً ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

فواید تندخوانی در جهت پیشرفت تحصیل

روش مطالعه با تندخوانی می‌تواند در ابعاد مختلف زندگی تأثیر بگذارد و یکی از ابعاد، پیشرفت و موفق شدن در تحصیل است. در این قسمت از مقاله به مزایایی تندخوانی برای پیشرفت در تحصیل می‌پردازیم.

صرفه‌جویی در زمان

یکی از فواید تندخوانی صرفه‌جویی در زمان است. فرد تند خوان به دلیل این که سریع مطالعه می‌کند می‌تواند در طول روز زمان اضافه برای کارهای متفرقه را هم داشته باشد. به طور مثال یک فرد بدون تندخوانی می‌تواند یک کتاب ۲۰۰ صفحه‌ای را در ۷ ساعت بخواند؛ ولی فرد تند خوان می‌تواند همان کتاب را با سرعت و تمرکز بیشتر و در ۳ ساعت مطالعه کند.

مدیریت زمان و استفاده از حداکثر زمان می‌تواند یکی از آیتم‌های مهم در موفقیت افراد در تحصیل باشد.

مزایایی تندخوانی در تحصیل

یک دانش‌آموز باید در طول سال چندین کتاب را در چندین ساعت مطالعه کند که برخی از دانش‌آموزان با این که طول روز فقط درس‌خوانده‌اند تا خود را برای امتحان فردا آماده کنند؛ ولی در هنگام امتحان مباحث مطالعه کرده را فراموش می‌کنند و نتیجه دلخواه را کسب نمی‌کنند و از خود و حافظه خود ناامید می‌شوند؛ ولی دانش‌آموزی که روش مطالعه تندخوانی را آموزش‌دیده است و با این روش خود را برای امتحان آماده می‌کند در جلسه امتحان با تمرکز و دقت به سؤالات پاسخ می‌دهد درحالی‌که فقط یک یا دو ساعت وقت خود را برای مطالعه صرف کرده است پس ازاین‌رو به مزایا تندخوانی در پیشرفت و موفقیت در تحصیل پی می‌برید.

جلوگیری از حواس‌پرتی و عدم تمرکز در دانش‌آموزان

دانش‌آموزی که  به‌کندی مباحث درسی را می‌خواند دچار حواس‌پرتی می‌شود و یک‌لحظه  سرخود را بلند می‌کند و می‌بیند یک ساعت است که به صفحه کتاب زل‌زده است؛ ولی ذهن درگیر مسائل دیگر است و باید از اول بنشیند و مباحث را بخواند و تضمینی وجود ندارد که دیگر حواس‌پرت نشود و با تمرکز بتوان درس را خواند؛ اما با خواند درس با روش تندخوانی تمرکز و دقت شما در هنگام مطالعه تضمین می‌شود.

افزایش انگیزه و علاقه‌مند شدن به درس در دانش‌آموزان

برای همهٔ ما پیش‌آمده است که باذوق و شوق شروع به خواندن درس یا کتاب‌های غیردرسی می‌کنیم؛ ولی بعد از گذشت مدتی از خواندن کتاب  خسته می‌شوید و آن را کنار می‌گذارید.

تند خوانی دانش آموزان

یکی از عواملی که باعث خستگی می‌شود کند خوانی است. وقتی که به‌صورت آهسته و کند کتاب می‌خوانید ناخودآگاه ذهن خسته می‌شود و می‌خواهد به مسائل دیگر بپردازد و شما نسبت به مطالعه علاقه خود را از دست می‌دهید البته این موضوع نباید باعث شود که شما زمانی که مبحثی را یاد نگرفته‌اید سراغ مبحث دیگر بروید باید با تمرکز و دقت بیشتری روی موضوع متمرکز شوید و با یادگیری علاقه و ذوق شوق به مطالعه را پیدا خواهید کرد.

جلوگیری از خستگی در دانش‌آموزان

یکی از فواید مهم تندخوانی جلوگیری از خستگی در هنگام مطالعه است. دانش‌آموزانی که مطالعه‌ای به روش جزءبه‌جزء و کندی دارند زود دچار خستگی روحی و جسمی می‌شوند. با کند خوانی کم‌کم لم می‌دهید و بعد خمیازه‌های پی‌درپی می‌کشید و در نهایت دراز می‌کشید و به خواب می‌روید. کند خوانی باعث خستگی چشم هم می‌شود و در کند خوانی تمرکز و دقت بسیار پایین می‌آید و این موضوع هم باعث خستگی می‌شود.

بهبود حافظه دانش‌آموزان

مغز یک عضله در سر است که با آموزش و تمرین قوی می‌شود و می‌تواند بهترین عملکرد را داشته باشد. تندخوانی مغز انسان را در سطح بالا نگه می‌دارد. وقتی که مغز را تمرین  می‌دهید که اطلاعات را سریع‌تر در خود نگه دارد  زمینه‌های دیگر ذهن مانند حافظه هم تقویت می‌شود. زمانی که فردی شروع به مطالعه می‌کند حافظه مانند یک تثبیت‌کننده عمل می‌کند و با سرعت‌بخشیدن به مطالعه حافظه هم کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهد.

سخن آخر

دانش‌آموزان و دانشجویان همیشه دنبال روش‌های عجیب‌وغریب برای متمرکزشدن و پیشرفت در درس هستند که باید گفت روش تندخوانی برای  مطالعه می‌تواند به پیشرفت دانش‌آموزان در تحصیل بسیار کمک کند و مؤثر باشد فقط کافی است این روش را یاد بگیرید و با تمرین و تکرار حافظه خود را تقویت کنید و با تمرکز و دقت بالا مطالعه کنید. دانش‌آموزانی که کند خوانی می‌کنند زود خسته و خواب آلو می‌شوند و علاقه خود را به مطالعه از دست می‌دهند و تمرکز و دقت در کند خوانی بسیار پایین است و دانش‌آموز چندین بار مطالب را می‌خواند؛ ولی باز نمی‌تواند مباحث را در ذهن خود نگه دارد. تندخوانی یکی از بهترین روش مطالعه است که هم در زمان صرفه‌جویی می‌کند و در درک بهتر مطالب بسیار کمک می‌کند.

چگونه تندخوانی دانش‌آموزان را در پیشرفت تحصیلی کمک می‌کند؟

صرفه‌جویی در زمان، جلوگیری از حواس‌پرتی و عدم تمرکز در دانش‌آموزان،

افزایش انگیزه و علاقه‌مند شدن به درس در دانش‌آموزان، جلوگیری از خستگی در دانش‌آموزان، بهبود حافظه دانش‌آموزان

چرا هنگام مطالعه خسته و خواب‌آلود می‌شوید؟

با کند خوانی کم‌کم لم می‌دهید و بعد خمیازه‌های پی‌درپی می‌کشید و در نهایت دراز می‌کشید و به خواب می‌روید. کند خوانی باعث خستگی چشم هم می‌شود و در کند خوانی تمرکز و دقت بسیار پایین می‌آید و این موضوع هم باعث خستگی می‌شود.

تندخوانی چگونه باعث تقویت و بهبود حافظه می‌شود؟

وقتی که مغز را تمرین  می‌دهید که اطلاعات را سریع‌تر در خود نگه دارد  زمینه‌های دیگر ذهن مانند حافظه هم تقویت می‌شود.