مشاوره تربیتی آنلاین

 

مشاوره تربیتی آنلاین یا حضوری بیشتر برای والدین هست تا فرزندان چرا که یکی از مهم ترین و اساسی ترین وظایف پدر و مادر تربیت فرزندان میباشد. والدین به عنوان پرورش دهنده کودک چه از نظر روحی و چه از نظر جسمی جز مهمترین شرایط استقرار شخصیت سالم کودکان میباشد.اولین محور روانی و شخصیت کودکان درخانه و خانواده شکل میگیرد، زیرا شکل گیری شخصیت و رفتارهای انسان در دوران کودکی بسیار آسان تر از بزرگسالی میباشد، که اگر این تربیت اصولی و در غالب درست و هدفمند نباشد تربیت کودک دچار مشکل شده و در آینده جامعه  و خود کودک دچار آسیب میشوند.

تربیت کودک از همان بدو تولد انجام میشود و روش و شیوه  تربیت کودک درسنین مختلف متفاوت است والدین باید رفتارها و تربیت های مختص آن سن کودک را درمقابل کودک داشته باشند. امام علی (ع)میفرمایند: صفحه دل کودک همچون زمین مستعدی است که هیچ گیاهی در آن نروییده و آماده هر نوع بذرافشانی است.

پدر و مادر  قبل ازتولد کودک با مطالعه ای کتاب و یا با مطالعه ای رفتار دیگر والدین که در تربیت کودک خود موفق بوده اند باید کمک بگیرند اگرکودک متولد شده و زمان کافی برای مطالعه ندارند میتوانند با مراجعه به مراکز مشاوره تربیتی و یا مشاوره تربیتی آنلاین، تربیت درستی را برای کودکان خود داشته باشند.

فهرست مطالب

  • تیتر فرعی یک
  • تیتر فرعی دو
  • تیتر فرعی یک
  • تیتر فرعی دو
  • تیتر فرعی یک
  • تیتر فرعی دو
مشاوره آنلاین

 نگاه اجمالی به مشاوره تربیتی

امروزه همه ای والدین میخواهند فرزندی ایده‌آل و موفق داشته باشند ولی در این راه با مشکلات و رفتارهای کودک خود رو به رو میشوند که فکر میکنند تنها کودک آنها است که رفتارهای از قبیل پرخاشگری، جویدن ناخن، داشتن اعتماد به نفس پایین و… را دارند. در حالی که چنین نیست و همه کودکان مشکلاتی را دارند والدین باید با صبوری و دانستن رفتار مناسب مشکلات را حل کنند.

والدین میتوانند با تربیت و رفتار درست با کودک خود بسیاری از مشکلات را رفع کنند والدین باید کودک خود را سالم تربیت کنند تا خود فرزند بتواند رفتار درست را از غلط تشخیص دهد و رفتار صحیح را انتخاب کند. و اگر نمیدانند باید چه رفتاری را درمقابل مشکلات داشته باشد میتوانند از یک مشاوره تربیتی کمک بگیرد. امروزه با توجه به تغییر شیوه زندگی یک مشاوره تربیتی آنلاین برای هر خانواده امری ضروری به نظر می رسد.

تربیت کودک نقش بسیار حیاتی در شخصیت و آینده کودک دارد اگر والدین از پس تربیت کودک برنیایند در بزرگسالی کودک نمیتواند موقعیت اجتماعی خوبی را داشته باشد و از طرف جامعه ترد میشود. بخاطر همین موضوع به اهمیت مشاوره تربیتی میپردازیم.

نقش مشاوره تربیتی

برخی از افراد فکر میکنند که اگر از لحاظ مالی و جسمی توانایی به دنیا آوردن فرزندی را دارند باید این کار را بکنند درحالی که چنین نیست، پدر و مادر علاوه بر داشتن شرایط حسمی و وضعیت مالی مناسب بایستی از لحاظ روحی و دانش تربیتی  آمادگی لازم را داشته باشند. به دنیا آوردن فرزندان تنها شروع قبول یک مسئولیت بسیار بزرگ می باشد و تربیت صحیح آنها از مهمترین و اصلی تری وظایف والدین می باشد.

والدین برای دریافت اطلاعات لازم و تخصصی برای تربیت فرزندان خود میتوانند از مشاوره تربیتی حضوری و یا مشاوره تربیتی آنلاین کمک بگیرند، مشاور میتواند با دادن آگاهی لازم در مورد شیوه تربیتی و خصوصیات رفتاری در سنین مختلف کودک به شما اطلاعاتی دهد و رفتار مناسب را به شما یاد بدهد تا والدین الگوی درستی برای تربیت داشته بیاشند.

نادیده گرفتن مشکلات

برخی از کودکان دارای مشکلاتی مثل پرخاشگری، دورغگوبودن، حسادت کردن، عدم تمرکز، عدم داشتن اعتماد به نفس، خجالتی بودن و… میباشند که والدین باید این مشکلات را رفع کنند. والدین یا باید خود دانش و مهارت کافی برای حل این مشکلات را داشته باشند یا باید از یک فردی که دانش و مهارت کافی را دارد مشورت بگیرد که در این خصوص مشاوره تربیتی حضوری و یا مشاوره تربیتی آنلاین میتواند کمک شایانی به والدین کند.اگر مشکلات کودکان در کودکی حل نشود با بزرگ شدن کودک مشکلات هم بزرگ میشوند و گاهی برخی از مشکلات باعث میشود استعداد و تواناییهای کودک شناسایی نشود و کودک دچار بیماری های روحی شود.

نقش تربیت در یادگیری

اگر بخواهیم یادگیری را بطور علمی تعریف کنیم بایستی گفت که یادگیری عمل و پردازشی است که دانش و توانمندی ها و حتی رفتار  و انتخاب ها هر شخص توسط آن درک و در برخی مواقع اصلاح و یا تقویت می شود. که در برخی موارد این درک باعث ایجاد یک تغییر اساسی در داده ها و باورها و دانش و رفتار شخص گردد. 

بسیاری از افراد فکر میکنند که تربیت نقشی در یادگیری و پرورش کودک ندارد در حالی که چنین نیست میزان یادگیری کودکی که با تربیت والدین آگاه و صبور تربیت شده است با کودکی که با تربیت نادرست و ناآگاه والدین تربیت شده است بسیار متفاوت میباشد. بطور مثال کودکی که در کنار والدین پرخاشگر بزرگ شده است و مورد خشم والدین قرار گرفته است این خشم و رفتار نادرست در میزان ضریب هوشی او تاثیر میگذارد پس بهتر است دانش خود را در مسائل تربیتی بالا ببریم.  

نقش تربیت در یادگیری کودکان

والدین با صبوری و آگاهی کامل بهتر میتوانند به تربیت فرزند خود بپردازد خانواده یکی از تاثیر گذارترین منبع تربیتی کودک میباشد به گونه ای که بسیاری از آموزش های رفتاری و کرداری کودکان در خانواده آموزش داده میشود و این آموزش ها در آینده زمانی که کودک به مدرسه میرود تاثیر خود را نشان میدهد. اگر تربیت به درستی انجام نشود میتواند در یادگیری کودک تاثیر گذاشته و او را از بقیه همسن و سالان عقب بگذارد و یا باعث عدم شکوفایی استعداد کودک شود.

برخی از کودکان در مدرسه دچار مشکل یادگیری میشوند که منشا بسیاری از این مشکلات به کودکی برمیگردد که با کودک چگونه برخورد شده است. حال برای اینکه والدین در نگرانی اینکه آیا رفتار  آنها در برخورد با مسائل روزمره درست است یا خیر، به سر نبرند بهتر است از متخصصین استفاده نمایند و یا با مطالعه در این زمینه به دانش خود اضافه کنند. در جامعه امروزه که دسترسی به متخصصین بسیار آسان تر شده است والدین می توانند برای دریافت اطلاعات مورد نیاز در زمینه یادگیری کودکان مشاوره تربیتی آنلاین، با بهترین مشاوران در کمترین زمان ممکن در ارتباط باشید.

مشکلات رفتاری کودکان

کودکان در سنین مختلف رفتارهای متفاوتی را از خود نشان میدهند مثل بازیگوشی، شیطنت، نافرمانی کردن و .. که این رفتارها طبیعی است زمانی این رفتار ها مشکل ساز میشود که زیاد تکرار شود وآزار دهنده باشد و کودک به خود یا دیگران آسیب بزند در این مواقع باید دنبال راه حل باشیم در این جا به چند نمونه از این اختلالات رفتاری میپردازیم.

۱-اختلال لجبازی

لجبازی هم جز اختلالات رفتاری میباشد کودکان با لجبازی کردن میخواهند به والدین بفهمانند که قدرتمند هستند و میتوانند کارها خود را بدون کمک والدین انجام دهند. البته لجبازی کردن و مصمم بودن با هم فرق دارند بطوری که مصمم بودن یعنی پافشاری مثبت برای رسیدن به هدف مثبت میباشد ولی لجبازی پافشاری جاهلانه برای رسیدن به هدفی نامعقول میباشد.علت لجبازی کودکان برخی از مواقع خود والدین میباشند که با مجبور کردن کودک به انجام کاری که کودک دوست ندارد باعث لجبازی کودکان خود میشوند.

۲-خجالتی بودن کودک

کودکان خجالتی معمولا آرام صحبت میکنند و دوستان کمی دارند و نمیتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و تنهایی را به باهم بودن با دوستان ترجیح میدهند.خجالتی بودن کودکان میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که به چند نمونه از این دلایل می‌پردازیم انتقاد شدید پدر و مادر از کودک خود یا مقایسه ای کودک با دیگر هم سن وسالان و توقع بالای والدین از کودک خود باشد واین خجالتی بودن باعث میشود کودک احساس ناخوشایندی نسبت به خود داشته باشد . البته در برخی از مواقع خجالتی و کم رو بودن کودک ژنتیکی میباشد.

کودکی که خجالتی هستند موقع مدرسه رفتن با مشکلاتی از قبیل پاسخ دادن به سوالات آموزگار یا دوستان پرهیز میکنند ،ترجیح میدهد که فقط تماشاگر بازی دیگر هم سن و سالان خود باشند وازبازی با آنها خودداری میکنند.

۳-ترسو بودن کودک

کودک ترسو معمولا شخصیت آرام و ساکتی و مضطربی  دارد و از آسیب دیدن خود و دیگران می‌هراسد این ترسو بودن میتواند دلایلی همچون تنبیه و وابستگی به والدین باشد و یا منشا تجربیات واقعی همچون گم شدن ،تصادف و… باشد.در برخی از موارد این ترس باعث لکنت زبان ،شب ادراری، خواب پریشان و یا حرکات عصبی، حسودی و کمروی میشود که باید حتما درمان شده زیرا این ترس ها با بزرگتر شدن کودک باعث مشکلات فراوان میشود. .

۴-داشتن اعتماد به نفس پایین

اعتماد به نفس یعنی اعتماد به خود و ارزش قائل شدن به شخصیت خود میباشد داشتن اعتماد به نفس باعث موفقیت در کارها میشود.  والدین در داشتن اعتماد به نفس کودکان نقش مهمی دارند اعتماد به نفس در بزرگسالی و حتی در کودکی باعث افزایش کیفیت زندگی و موفقیت افراد میشود. اعتماد به نفس پایین میتواند منشا استرسی بودن هم داشته باشد و باعث شود که کودک از خود راضی نباشد و همیشه در انجام کار ها بگوید من نمیتوانم .

۵-قدرت نه گفتن در کودکان

قدرت نه گفتن در کودکان یکی از شاخص های مهم تربیتی است که در بزرگ سالی باعث موفقیت بیشتر کودک میباشد والدین باید بر این بعد تربیتی کودک که اساس تربیت کودک میباشد تمرکز بیشتری داشته باشند. با آموزش قدرت نه گفتن کودکان در مقابل خواسته های نا بجا دیگران بهتر میتوانند از کلمه نه استفاده کنندو به تربیت و موفقیت او در آینده کمک شایانی میکند. برخی از کودکان نه گفتن را آموزش ندیده‌اند به خواسته دیگران تن میدهند که باعث آزارهای میشوند که این آزار های عاطفی وجسمی باعث کاهش اعتمادبه نفس و مشکلات روحی در کودکان میشود.

راه حلی برای مشکلات کودکان

سلامت روحی و روانی کودک  در هر جامعه‌ای از اهمیت خاصی برخوردار میباشد و جامعه خواهان سلامت کودکان چه از نظر روحی وچه از نظرجسمی میباشد زیرا این سلامتی باعث میشود جامعه‌ای سالم و شاداب داشته باشند و کودکان درآینده نقش اجتماعی  خود را به بهترین شکل ایفا کنند. دراین میان برخی از کودکان دارای مشکلات رفتاری میباشند که باید درمان شوند تا این مشکلات باعث مشکلات دیگر نشود.

دربالا به چند نمونه ازمشکلات شایع رفتاری کودکان اشاره کردیم که میخواهیم در مورد راه حل های ساده برای حل این مشکلات هم صحبت کنیم تا والدین بتوانند با رفتار درست و صحیح مشکل را رفع کنند تا شخصیت کودک به درستی شکل یابد.برای یادگیری رفتار درست با کودکی که مشکل رفتاری دارد می توانید از مشاوره‌های تربیتی مشاوره بگیرید.

۱-راه حل رفع اختلال لجبازی

برای رفع مشکل اختلال لجبازی والدین با یادگیری مسائل فرزند پروری میتوانند کمک شایانی به حل این مشکلات کنند زیرا دلیل بسیاری از لجبازی کودکان رفتارنادرست والدین میباشد. برای رفع مشکل لجبازی میتوانید از رفتارهای خوب ومثبت کودک خود تمجید کنید و کودک را مورد تشویق قرار دهید و رفتار‌های نادرست ومنفی کودک را نادیده بگیرید. رفتارهای که از کودک خود انتظار دارید را الگو برداری کنید وخودتان انجام دهید زیرا کودکان از شما الگوبرداری میکند.

۲-راه حل برای خجالتی بودن

والدین نقش بسیار مهمی دررفع مشکلات کودکان دارند و برای مشکل خجالتی بودن کودکان، والدین می توانند کمک شایانی به کودک خود کنند. برای مشکل خجالتی بودند راه حل های مختلفی وجود دارد که در اینجا چند نمونه از راه حل های ساده را بیان میکنیم به طور مثال  والدینی که کودک خجالتی دارند میتوانند با بازی با کودک خود چه زمانی که تنها در منزل هستند و چه در جمع کودکان دیگر به خجالتی بودن کودک خود غلبه کنند وهمچنین میتوانند کودک را به پاسخگویی در مقابل  سوالات دیگران تشویق کنند.

کودک خجالتی خود را به مکان‌های که برای کودک تازگی دارد و باعث ایجاد حس خوب  و شادی در کودک میشود ببرند. هرگز اجازه ندهید که به کودک شما بگویند خجالتی است این کار باعث میشود کودک شما با خجالتی بودن خود کنار بیاید و فکر کند که همه او را خجالتی میدانند.اگر با رفتار درست نتوانستید برخجالتی بودن کودکتان غلبه کنید میتوانید از مشاوره تربیتی کمک بگیرید.

۳-راه حل برای کودکان ترسو بودن

در قدم اول برای حل این مشکل باید والدین بدانند کودک از چه چیزی بیشتر میترسد بعضی از ترس های کودکان طبیعی می باشد و با گذشت زمان از بین میرود مانند ترس از سگ، گربه ، ترس از ارتفاع ، ترس از دکتر ، آمپول ، تنهایی و تاریکی و… زمانی این ترس ها نیاز به درمان دارد که خود کودک و والدین اذیت شوند و کودک در مواجه با عامل ترس وحشتت زدگی بیش از حد داشته باشد و رفتار های غیر طبیعی مانند لرزیدن ، از هوش رفتن ،عرق کردن ، سر درد و… داشته باشد و ترس بیش از یکسال طول بکشد.

والدین برای حل مشکل ترس کودک  باید رفتار خود را تغییر دهند مثلا برای انجام کاری کودک را مجبور نکنند، در زمان‌های که کودک ترسیده است پیشش بمانند و بگویند که مراقب اوهستند تا احساس امنیت کند و سع کنند کودک را از چیزهای که میترسد دور کنند. والدین الگوی کودکان میباشند پس شجاع  و نترس بودن را از خودتان شروع کنید و در آخر کودکتان را با هیچکس مقایسه نکنید مقایسه کردن کودک باعث مشکلات روحی بسیاری میشود.

۴-راه حل برای بالا بردن اعتماد به نفس کودک

اعتماد به نفس نقش بسیار مهمی در زندگی فردی و اجتماعی کودک دارد اعتماد به نفس بالا داشتن باعث میشود کودک دید بهتری از رفتارها و توانایی های خود داشته باشد و بتواند درمقابل مشکلات عملکرد بهتری داشته باشد.کودکانی که اعتماد به نفس بالایی دارند از نظر روحی و روانی سالم‌تر هستند واین سلامت باعث موفقیت و خوشبختی و سعادت در بزرگ سالی وحتی در کودکی میشود.

والدین میتوانند با روشهای رفتاری ساده به بالا بردن اعتماد به نفس کودک خود کمک کنند.به چند روش ساده می‌پردازیم : به کودک خود مسئولیتی بدهید و او را تشویق کنید و بعد ازانجام مسئولیت از کودک خود تشکر کنید،کودکتان را مستقل بار بیاورید و اجازه دید برخی از کار های شخصیش را به تنهایی انجام دهد ،به کودکتان بگویید که او را دوست دارید و به کودک خود با رفتار و گفتارتان بفهمانید که چقدر مهم و ارزشمند است، و هرگز کودک را تحقیر نکنید.

۵- تقویت قدرت نه گفتن در کودکان

همه ای والدین موظف هستند این مهارت ارزشمند را به کودکان خود آموزش دهند.آموزش نه گفتن را باید ابتدا از خانه شروع کنیم والدین نباید کودکان را  مجبور به انجام کاری کنند باید به کودک حق انتخاب داد و گاهی بگذارید در مقابل خواسته‌های شما نه بگویند و در مقابل نافرمانی های کودک پرخاشگری نکنید که کودک از ترس پرخاشگری والدین تن به خواسته ای دهد.به کودک نگویید که باید به حرف بزرگتر ها گوش کند.  

تربیت مهم ترین وظیفهای پدر ومادر است .

ویدئو و پادکست های ما

مصاحبه با کاربران عزیز

توسط بزودی

جزوات آموزشی مربوط

موسسه مشاوره دکتر صیادی

جهت رزرو وقت مشاوره یا با شماره

  ۰۴۱-۳۷۷۳۸۲۸۳

تماس بگیرید و یا روی لینک زیر کلیک نمایید.

سلام کاربر گرامی

منتظر نظرات شما هستیم

۰۴۱۳۷۷۳۸۲۸۳