یکی از دغدغه‌های والدین در سال‌های ابتدایی تحصیلی کودک پیشرفت و یادگیری کودک در درس ریاضی است. این درس تقریباً برای بیش‌تر دانش‌آموزان سخت و پیچیده است و علاقه‌ای به انجام تکالیف و یادگیری  درس ریاضی ندارند و والدین نگران کسب نمره‌های پایین در این درس هستند به همین دلیل کودک را در کلاس‌های فوق‌برنامه آموزش ریاضی ثبت‌نام می‌کنند تا کودک در این درس یادگیری عمیق داشته باشد. با این حالا بهترین عملکرد در مقابل کودکانی که درک مناسبی از درس ریاضی ندارند پیداکردن دلیل عملکرد  اشتباه کودک است.

یکی از دلایلی که کودک ریاضی را درک نمی‌کند و در این درس نمره پایین کسب می‌کند  و یادگیری عمیقی  ندارد نوع و روش آموزش این درس است  که این  رو  از آموزش مورد غفلت واقع می‌شود و هر ریاضی‌دانی خوب  نمی‌تواند یک معلم ریاضی خوب هم باشد.

روش‌های قدیمی آموزش ریاضی به دلیل مشارکت کم کودکان و مطابق نبودن این روش‌ها با رشد کودک دیگر طرف‌داری ندارد و معلمان امروز با روش‌های نوین به آموزش ریاضی می‌پردازند که در این راه هم موفقیت‌های زیادی را  کسب کرده‌اند و با آموزش روش‌های نوین ریاضی، کودکان درک و یادگیری عمیقی در این درس خواهند داشت.

UCMAS یکی از روش‌های نوین  و به‌روز در آموزش ریاضی

این روش یک‌قدمی بزرگ در زمینه روان‌شناسی یادگیری در راستایی تغیر در سبک و نوع آموزش ریاضی است. این روش آموزش‌های کوتاه دارد که با تمرین و تکرار فراوان همراه است این امر باعث پیشرفت و یادگیری عمیق می‌شود. در ادامه مقاله به تعریف و مزایای این روش نوین می‌پردازیم.

تعریف UCMAS یا همان یو سی مس

به معنی “Universal Concept of Mental Arithmetic System” مفهوم جهانی سیستم حساب ذهنی است که مخفف یو سی مس می‌باشد.

تعریف UCMAS یا همان یو سی مس

یو سی مس یک روش کاملاً منحصربه‌فرد است که هدف ارتقای ذهنی و رشد شناختی کودکان را دنبال می‌کند. روش آموزش یو سی مس ترکیبی از یک ابزار قدیمی به نام چرتکه و روش‌های آموزشی مدرن است. چرتکه یک ابزار قدیمی است که در چند دهه اخیر در بسیاری از مغازه‌ها پیدا می‌شد. انجام چهار عمل اصلی ریاضی و یافتن ریشه دوم و سوم از فواید کار با چرتکه است.

در روش آموزشی یو سی مس مفاهیم ابتدای ریاضی به‌صورت عملی به کودک آموزش داده می‌شود و بعد از یادگیری این مفاهیم برنامه آموزشی را ارتقا می‌دهند و کودکان را با تصویرسازی در ذهن به‌وسیله چرتکه آشنا می‌کنند.

مزایایی یو سی مس

همان‌طور که می‌دانید این روش آموزشی نوین برای یادگیری ریاضی بسیار تأثیرگذار است و باعث ارتقا هوش و رشد شناختی کودک از درس ریاضی می‌شود. به چند نمونه از مزایای آموزش ریاضی به روش یو سی مس می‌پردازیم:

افزایش و تقویت تمرکز، سرعت عمل و دقت

در روش آموزش یو سی مس حس‌های شنیداری کودک را برای یادگیری بهتر تحریک می‌کنند  به همین دلیل این موضوع باعث افزایش و تقویت  تمرکز، سرعت عمل و دقت می‌شود. سرعت بالا در هر کاری باعث خطا و اشتباه می‌شود؛ ولی در روش یو سی مس به دلیل همراه بودن دقت و سرعت این اشتباهات ممکن نیست.

پرورش مهارت خلاقیت و تصویرسازی ذهنی

یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مسائلی که  روان‌شناسان آن را کشف کرده‌اند قدرت تصویرسازی ذهنی در یادگیری  است. زمانی که کودک با روش تصویرسازی مطلبی را یاد می‌گیرد بیشتر در ذهن او این مسئله ماندگار خواهد بود تا این که آموزش صرفاً از طریق حس شنیداری انجام شود. این روش آموزش به‌وسیله تصویرسازی نه‌تنها باعث پیشرفت کودک در درس ریاضی می‌شود؛ بلکه خلاقیت کودک را تقویت می‌کند.

تقویت اعتمادبه‌نفس

کودکان  زمانی که عملکردی ضعیفی در رفتار و یا یادگیری دارند این مسئله باعث کاهش اعتمادبه‌نفس در کودک می‌شود در این روش با تمرین و تکرار بسیار یادگیری را افزایش می‌دهند و با تصویرسازی ذهنی مثبت  اعتمادبه‌نفس کودک را افزایش می‌دهند.

افزایش مهارت برنامه‌ریزی و مدیریت بحران

یکی از اهدافی مهم و پراهمیت که این روش آن را دنبال می‌کند مهارت حل مسئله است. این مهارت حل مسئله علاوه بر این که در درس ریاضی بسیار کارآمد است باعث می‌شود کودک از پس مشکلات خود بر بیاید و به‌راحتی مسئله پیش‌آمده در زندگی را حل کند.

سن مناسب برای آموزش به روش یو سی مس

سن یکی از عوامل مهم و حیاتی برای درک بهتر و یادگیری است که همواره والدین سؤالاتی در مورد اینکه سن مناسب برای ثبت‌نام در کلاس‌های آموزش ریاضی به روش یو سی مس چه سنی است؟ هر کودکی بنا به علاقه و اخلاق منحصربه‌فرد که دارد  ممکن است در سن خیلی پایین به یادگیری  علاقه داشته باشد و در مقابل کودکی هم وجود داشته باشد که این‌گونه نیست پس والدین باید به علاقه، استعداد و درک کودک دقت کنند. بسیاری از محققان و روان‌شناسان اعتقاد دارند کودکان از سن ۵ سالگی تا ۱۲ سالگی می‌تواند بنا به استعداد و علاقه در کلاس‌های آموزش به روش یو سی مس شرکت کنند.

سخن آخر

بسیاری از کودکان در درس ریاضی مشکل دارند و به یادگیری این درس علاقه نشان نمی‌دهند. والدین در این مورد بسیار نگران هستند و کودک را با ثبت‌نام کردن در کلاس‌های فوق‌برنامه ریاضی می‌خواهند کودک را در  پیشرفت و یادگیری درس ریاضی کمک کنند. یو سی مس یک روش مدرن برای درک بهتر ریاضی به کمک تصویرسازی و ابزاری قدیمی چرتکه است.

چرتکه ابزاری است که به کمک این وسیله می‌توان هر چهار عمل اصلی ریاضی و ریشه دوم و سوم  را انجام داد. یو سی مس علاوه بر این که تمرکز سرعت عمل و اعتمادبه‌نفس خلاقیت کودک را افزایش می‌دهد باعث یادگیری مهارت‌های برنامه‌ریزی و حل مسئله در زندگی هم است.

سوالات متداول در خصوص یو سی مس

روش آموزشی یو سی مس چگونه باعث پیشرفت در درس ریاضی می‌شود؟

یو سی مس یک روش نوین برای آموزش و یادگیر بهتر در درس ریاضی است این روش به کمک تصویرسازی  تمرین و تکرار زیاد باعث پیشرفت کودک در درس ریاضی می‌شود.

روش آموزشی یو سی مس چه مزایای دارد؟

  • افزایش مهارت برنامه‌ریزی و مدیریت بحران
  • تقویت اعتمادبه‌نفس
  • پرورش مهارت خلاقیت و تصویرسازی ذهنی
  • افزایش و تقویت تمرکز، سرعت عمل و دقت

سن مناسب برای آموزش به روش یو سی مس چه سنی است؟

بسیاری از محققان و روان‌شناسان اعتقاد دارند کودک از سن ۵ سالگی تا ۱۲ سالگی می‌تواند بنا به استعداد در کلاس‌های آموزش به روش یو سی مس شرکت کند.