داوطلبان زیادی وجود دارند که علی‌رغم چیرگی کامل بر روی مباحث، نمی‌توانند راندمان معقولی را در کنکور کسب کنند، یکی از مهم‌ترین دلایل آن عدم جمع بندی کنکور است. جمع‌بندی کنکور آخرین مرحله پیش از کنکور می‌باشد و عدم استفاده از آن برای کنکور ۱۴۰۲ و سایر سال‌ها، باعث می‌شود تلاش‌های چندین ساله شما را به هدر برود. مسلماً اکثر افرادی که در آزمون سراسری شرکت می‌کنند هدفشان قبولی در دانشگاه و رشته‌های معتبر است پس نباید به‌خاطر جمع‌بندی نادرست از این هدف دست کشید.

همان‌طور که می‌دانید ذهن انسان به‌مرور مطالب ذخیره شده را از حافظه کم‌رنگ‌تر می‌کند و اگر مرور و در آخر جمع بندی اتفاق نیفتد، نمی‌توانید پاسخ درستی را در کنکور انتخاب کنید. ممکن است به مطالب کلی آن مبحث آشنا باشید ولی کنکور سراسری با جزئیات سروکار دارد و اگر نتوانید آن جزئیات را جمع بندی کنید نتیجه‌ای خوبی را نخواهید گرفت. اگر هدف جدی برای  دانشگاه دارید، جمع‌بندی کنکور را جدی بگیرید.

جمع بندی کنکور چیست؟ و چه فوایدی دارد؟

بسیاری از دانش‌آموزان علی‌رغم تسلط  به مباحث دروس در طول سال، نتیجه دلخواهی را از آزمون سراسری دریافت نمی‌کنند.  یکی از ایراداتی که به چنین دانش‌آموزانی می‌توان گرفت این است که مرحله آخر مطالعه خود یعنی جمع بندی را به‌صورت صحیح انجام نمی‌دهند. جمع‌بندی مرحله حساسی برای آزمون سراسری می‌باشد برای همین اگر بتوانید این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارید می‌توانید رتبه‌ای دلخواه را دریافت کنید.

جمع‌بندی کنکور

از اصلی‌ترین فواید جمع‌بندی می‌توان به تثبیت موارد آموخته شده، اشاره کرد. همچنین جمع بندی نقاط ضعف و قوت شمارا نمایان می‌سازد و با دانستن این نقاط می‌توانید عملکرد بهتری را در آزمون کنکور سراسری ۱۴۰۲ داشته باشید.

مراحل جمع بندی برای آزمون سراسری ۱۴۰۲

برای اینکه بتوانید یک جمع بندی برای کنکور ۱۴۰۲ انجام دهید بهتر است مراحل زیر را بصورت تمام و کمال انجام دهید، این مراحل بصورت تجربی امتحان خود را پس دادند و خیلی موثر می باشد.

خلاصه‌نویسی مباحث

اولین و شاید می‌توان گفت مهم‌ترین مرحله جمع بندی خلاصه‌نویسی است. خلاصه‌نویسی هم برای دروس عمومی و هم برای دروس تخصصی مهم است. خلاصه‌نویسی چکیده از مطالب مهم و فرّار می‌باشد و اگر جزء آن دسته از دانش‌آموزان هستید که نمی‌توانید مطالب را به‌صورت خلاصه دربیاورید، بدانید که خلاصه‌نویسی مهارت قابل‌آموزش می‌باشد.

عدم یادگیری مطالب جدید

جمع بندی مراحل مختص خودش را دارد و دومین مرحله، عدم یادگیری مطالب جدید است. در فاصله یک ماه مانده به کنکور سراسری شما نباید مطالب جدیدی را وارد ذهنتان کنید. یادگرفتن مطالب جدید در فاصله یک ماه مانده به کنکور منجر به افت عملکرد شما خواهد شد. وقتی مطالبی را به‌صورت کلی یاد می‌گیرید و تسلط زیادی برای آن ندارید، در حین کنکور تمامی مطالب برای شما آشنا خواهد بود ولی از جزئیات آنان خبری ندارید آنگاه شما درصد اشتباهتان بالاتر خواهد رفت. در فاصله یک ماه مانده به کنکور تمرکزتان فقط بر روی مطالب خوانده شده باشد.

شرکت در آزمون‌های شبیه‌ساز کنکور

شرکت در آزمون‌های شبیه‌سازی‌شده کنکور سراسری، کمک بسیار بزرگی را در جمع بندی کنکور برای شما انجام خواهد داد. وقتی در آزمون شبیه‌سازی‌شده‌ای شرکت می‌کنید، مطالب آموخته شده مرور و تثبیت می‌شود و شما از نقاط ضعف و مثبتتان اطلاع دقیقی را پیدا می‌کنید. آزمون‌های مشابه کنکور سراسری فواید زیاد دیگری نیز دارد مثلاً شما را باحال و هوای کنکور آشنا کرده و از لحاظ روانی استرستان را هنگام حضور در آزمون کنکور کم می‌کند.

تحلیل آزمون‌های شبیه‌ساز کنکور

بزرگ‌ترین اشتباه برخی از دانش‌آموزانی که در آزمون‌های شبیه‌سازی‌شده کنکور شرکت می‌کنند، عدم تحلیل آزمون داده شده است. آزمون‌های شبیه‌سازی‌شده برای این طراحی شده است که شما را از وضعیت فعلی خودآگاه کند و شما متناسب با وضعیتتان اقدام مناسبی را انجام دهید. شما باید بعد از هر امتحان، راجع به جزئی‌ترین مسائل تست‌های خودتان تحلیل و آنالیز کنید.

بهبود نقاط ضعف

بعد از اینکه راجع به نقاط ضعفتان اطلاعاتی را به دست آوردید باید روی این نقاط ضعف اقداماتی را انجام دهید. سؤالاتی که همیشه در آن‌ها اشتباه می‌کنید نقاط ضعف شما هستند. شما با تقویت نقاط ضعف و در صورت ممکن با ازبین‌بردن نقاط ضعفتان می‌توانید تراز بسیار بالاتری را نسبت به گذشته به دست بیاورید.

تسلط و تمرکز بر نقاط مثبت

سؤالاتی که همیشه پاسخ درستی را به آنان می‌دهید نقاط مثبت و نقطه قوت شما محسوب می‌شوند. شما در هنگام جمع بندی کنکور سراسری می‌توانید مرور کلی به این موارد داشته باشید و صرفاً زدن چندین تست و سؤال می‌تواند برای شما مفید باشد و مطالب را یادآوری کند.

درصدگیری تست‌ها و آزمون‌ها

وقتی در حال زدن تستی هستید درصدگیری نقش مهمی راجع به بهبود کیفیت دارد. با درصدگیری می‌توانید از جایگاه فعلیتان آگاه شوید. درصدگیری این کمک را به شما می‌کند که بدانید نسبت به درس‌های مختلف از چه استراتژی‌هایی باید استفاده کنید. فرمول درصدگیری به این شکل است.

درصدگیری تست‌ها و آزمون‌ها

آنالیز سؤالات بی‌پاسخ

در کنکور سراسری تست‌هایی را که بلد نیستید را نباید جواب دهید ولی در آزمون‌های شبیه‌سازی‌شده باید به این موضوع حساس باشید. شما باید لیست سؤالاتی را که نتوانسته‌اید پاسخ دهید را آنالیز کنید و برای بهبود نقطه‌ضعفتان در تلاش باشید این موضوع کمک زیادی را در جمع بندی کنکور برای شما می‌کند.

بررسی سؤالات مهم در جمع بندی کنکور

برخی از سؤالات کنکور همیشه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. شناسایی سؤالات مهم و به دنبال آن بررسی‌کردن آن‌ها می‌تواند کمک بزرگی را برای شما بکند. شما به‌مرور بعد از زدن چندین تست می‌توانید چنین سؤالاتی را که در کنکور بر روی آن تأکید می‌شوند را مشخص کرده و روی آن تمرکز زیادی داشته باشید.

مرور و بررسی خلاصه‌نویسی مرحله آخر

مرحله آخر جمع بندی کنکور مرور و بررسی خلاصه‌نویسی می‌باشد و نقش مهمی را دارد. شما باید چند روز مانده به آزمون کنکور سراسری ۱۴۰۲، خلاصه‌نویسی‌هایتان را مرور کنید. در این مرحله استرس کنکور به اوج خود می‌رسد و باید بتوانید استرستان را مدیریت کنید.

مناسب‌ترین زمان برای جمع بندی کنکور

اینکه مناسب‌ترین تایم برای جمع بندی کنکور سراسری ۱۴۰۲ چه موقعی است، سؤال اغلب دانش‌آموزان کنکوری می‌باشد. بهترین زمان برای جمع‌بندی را می‌توان بازه زمانی  ۱ الی ۳ ماه مانده به آزمون سراسری در نظر گرفت ولی بااین‌حال یک ماه پایانی نقش مهمی را در جمع بندی برای آزمون کنکور سراسری دارد. اگر در ماه پایانی بتوانید به‌صورت صحیحی جمع‌بندی کنید، در واقع پریشانی ذهنتان را منظم کرده‌اید و عملکرد بسیار بهتری را نسبت به سایر داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۲ خواهید داشت.

نکات مهم برای جمع بندی دروس عمومی

دروس عمومی شامل انگلیسی، عربی، دین و زندگی، ادبیات فارسی در کنکور ۱۴۰۲ حذف شده‌اند ولی این دروس در سوابق تحصیلی تأثیرات مهمی را می‌گذارد. در امتحانات نهایی توجه زیادی را برای این درس‌ها اختصاص دهید و مدتی قبل از شروع امتحانات نهایی آن‌ها را جمع بندی و مرور کنید.

جمع بندی دروس تخصصی کنکور ۱۴۰۲

اگر هدف از کنکور، قبولی در دانشگاه دلخواهتان است و به‌صورت جدی این قضیه را دنبال می‌کنید، دروس تخصصی را جدی بگیرید. ماهیت مباحث تخصصی بر مبنای درکیات است و اگر مطلبی و یا فرمولی را بدون فهمیدن کامل آن حفظ کنید در حل سؤالات فریبنده کنکور پاسخ‌های اشتباهی را خواهید زد. در جمع بندی دروس تخصصی کنکور ۱۴۰۲ باید به مفاهیم اساسی و کلیدی تمرکز کنید.

کلام آخر

در ایام منتهی به آزمون سراسری کنکور، کسانی شایسته ترین نتیجه را خواهند گرفت که علاوه بر تسلط به مباحث کتب درسی، تمرکز زیادی را بر جمع‌بندی کنکور داشته باشند. جمع بندی در ماه پایانی، برگ برنده هر داوطلبی می‌باشد، افرادی که این مرحله (جمع‌بندی کنکور) را نتوانند به‌درستی اجرا کنند با وجود تلاش‌های زیاد نمی‌توانند نتیجهٔ قابل‌قبولی را به دست بیاورند. برای اینکه بتوانید جمع بندی کنکور ۱۴۰۲ را به بهترین شکل انجام دهید باید مراحل آن مانند خلاصه‌نویسی کنکور و… را به نحو احسن اجرا کنید.

درست است در آزمون کنکور ۱۴۰۲ دروس تخصصی مانند زبان انگلیسی و… حذف شده است ولی تأثیرات مهمی در سابقه تحصیلی دانش‌آموزان دارد و در امتحانات نهایی باید توجه ویژه‌ای را برای آنان داشته باشید. در روزهای آخر مانده به کنکور دانش‌آموزان معمولاً ناامید می‌شوند و  فکر می‌کنند مطالب زیادی را نتوانستند به اتمام برسانند در این موقع آرامشتان را حفظ کنید و تمرکزتان را به دروسی که مسلط  هستید بگذارید. امیدوارم با خواندن مقاله جمع‌بندی بتوانید جمع بندی

مناسبی را برای کنکور ۱۴۰۲ داشته باشید.