بیشتر افراد و به‌خصوص دانش‌آموزان زمانی که مطلبی را مطالعه می‌کنند زود فراموش می‌کنند و این موضوع باعث ناراحتی و ناامیدی آن‌ها می‌شود. دانش‌آموزی که کل روز را به مطالعه سپری کرده است تا فردا بتواند در مدرسه به سؤالات معلم جواب درست دهد؛ ولی در هنگام جواب‌دادن همه‌ای مطالب خوانده شده را فراموش می‌کند و بسیار از حافظه و ذهن خود ناامید می‌شود و انگیزه و علاقه‌ای خود به درس‌خواندن و مطالعه را از دست می‌دهد.

دلیل اصلی و مهمی که علی‌رغم مطالعه زیادی که انجام می‌دهید؛ ولی بعد از گذشت چند ساعت فراموش می‌کنید این است که روش درست درس خواند یا مطالعه را نمی‌دانید. با یادگیری روش و تکنیک‌های درست می‌توانید با صرف زمان کم‌تر مطالب را بادقت و تمرکز بیشتر یاد بگیرید.

ما در این مقاله می‌خواهیم در مورد روش‌های بهبود حافظه و فراموش‌نکردن مطالب خوانده شده مطالبی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم لطفاً تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

درس‌خواندن بدون فراموشی با ۸ روش منحصربه‌فرد

ما در این بخش از مقاله شما را با روش‌های منحصربه‌فرد درس‌خواندن بدون فراموش آشنا خواهیم کرد تا با انجام این روش‌ها با تمرکز بیشتر درس بخوانید و نتیجه عالی از این تکنیک‌ها را کسب کنید.

تکرار در مطالعه کافی نیست!

تکرار مانعی بر سر راه مطالعه بدون فراموشی است. بسیاری از دانش‌آموزان بعد از خواندن یک کتاب چندین باره دیگر  آن کتاب را مطالعه می‌کنند که این کار اشتباه است.  افراد زمانی که برای اولین‌بار کتابی را مطالعه می‌کنند بسیار از مطالب را یاد می‌گیرند و نیازی به مطالعه دوباره نیست و زمانی که دوباره شروع به مطالعه می‌کنید با هر خط که می‌خوانید می‌گویید “این را که بلدم “.

برای این که این مشکل پیش نیایید بهتر است در هنگام مطالعه یادداشت‌برداری کنید و با روش خلاصه‌نویسی آنچه  را که خواندید را یادداشت کنید با انجام این روش دیگر مغز چیزهای یاد گرفته را دور نمی‌اندازد.

بعد از مطالعه خودتان را بسنجید

سؤال پرسیدن می‌تواند در نهادینه‌کردن مطالب در ذهن بسیار مؤثر باشد. بعدازاین که مبحثی را مطالعه کردید می‌تواند سؤالاتی را از خود بپرسید تا از  یادگیری خود درمورد آن مبحث مطمئن شوید.

مطالعه والدین

بازیابی اطلاعات و درس‌های که خوانده‌اید یکی از روش‌های پراهمیت در فراموش‌نکردن است.

در انجام این روش اگر نتوانستید به سؤالی پاسخ درست دهید می‌فهمید که در درک و یادگیری این مبحث اشکال دارید و با تمرکز بیشتر آن مطلب را مطالعه خواهید کرد.

از تصاویر، نمودار، شکل‌ها کمک بگیرید

نمودارها، شکل‌ها و تصاویر ابزارهای هستند به دلیل منحصربه‌فرد بود به ذهن کمک می‌کند تا با تحریک حافظه دیداری مطالب بهتر در ذهن بماند و حافظه هم خودبه‌خود تقویت می‌شود. مغز در به‌خاطر سپردن شکل‌ها بسیار خوب عمل می‌کند به همین دلیل تأثیر شکل و نمودار و تصاویر را در یادگیری مطالب فراموش نکنید.

فلش کارت و مطالعه بدون فراموشی

استفاده از فلش کارت‌ها در درک مطالب بسیار مهم و کارآمد است. خود دانش‌آموزان هم می‌توانند خودشان برای مطالب مهم کتاب درسی فلش کارت درست کنند. فلش کارت نباید حتماً به‌صورت فیزیکی باشد برخی از اپلیکیشن‌ها به‌صورت فلش کارت‌ها هستند که در اختیار علاقه‌مندان گذاشته می‌شود که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

فلش کارت باید مطالب مهم و پراهمیت را در خود داشته باشد. فلش کارت‌ها علاوه بر این که باید به مطالب مهم درس اشاره داشته باشد باید با خواندن آن درس را هم مرور کنید.

تلمبار نکردن مطالب

تلمبار کردن مطالب روهم و خواندن آنها روز قبل از امتحان باعث فراموشی مطالب می‌شود. مطالعه‌کردن قبل از امتحان بسیار لازم است؛ ولی اگر حجم زیادی از مطالب بدون مطالعه باقی‌مانده باشد دانش‌آموز استرس و اضطراب قبل از امتحان می‌گیرد و نمی‌تواند مطالعه مطلوب داشته باشد و آنچه را که خوانده است را فراموش می‌کند. برای این که این مشکل پیش نیاید بهتر است در طول ترم و روزانه مطالب درس داده شده را بخوانید تا در شب امتحان فقط نیاز به‌مرور مطالب باشد نه خواندن همه‌ای مطالب.

مرور مطالب برای جلوگیری از فراموشی

بعد خواندن و یادگیری حتماً باید مروری بر موضوعات مطالعه داشته باشید تا مطالب در ذهن تثبیت شود. در طول ترم دانش‌آموزان باید مطالب را مطالعه کنند و زمانی که امتحانات ترم شروع می‌شود برای به‌یادآوردن مطالب باید مروری داشته باشد تا بتواند در امتحان موفق شود و نتیجه مطلوب را کسب کند.

تغییر در ذهن

همه افراد ممکن است به درسی علاقه داشته باشند وبا انگیزه آن درس را مطالعه کنند؛ ولی می‌تواند برعکس این موضوع هم اتفاق بیفتد. عوامل مختلفی می‌تواند بر میزان علاقه به درس تأثیرگذار باشد. مشکل زمانی به وجود می‌آید که ما به خود برچسب بزنیم؛ مثلاً خودتان را در درس‌های حفظی ضعیف می‌دانید. تحقیقات نشان داده است ذهن و طرز تفکر می‌تواند در موفقیت افراد بسیار تأثیرگذار باشد.

سخن آخر

همه‌ای افراد بعد از گذشت مدتی مطالب خوانده شده را فراموش می‌‍کنند و این مسئله پیر و جوان نمی‌شناسد و ممکن است برای همه اتفاق بیفتد. فراموشی در دانش‌آموزان باعث می‌شود که انگیزه و علاقه خود را نسبت به درس‌خواندن از دست بدهند و از ذهن و حافظه خود ناامید شوند و همیشه آرزوی حافظه خوب را داشته باشند. برخی از تکنیک‌ها و روش‌ها وجود دارد که دانش‌آموزان  را می‌تواند در فراموش‌نکردن مطالب خوانده شده کمک کند. مرور مطالب، استفاده از شکل و نمودار و تغیر ذهن می‌تواند در تقویت حافظه و یادگیری عمیق تأثیر بگذارد.

سوالات متداول در فراموش کردن مطالب خوانده شده

در تهیه فلش کارت‌ها باید به چه نکاتی توجه کرد؟

فلش کارت نباید حتماً به‌صورت فیزیکی باشد برخی از اپلیکیشن‌ها به  ساخت فلش کارت‌ها مشغول هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

فلش کارت باید مطالب مهم و پراهمیت را در خود داشته باشد.

فلش کارت‌ها علاوه بر این که باید به مطالب مهم درس اشاره داشته باشد باید با خواندن آن درس را هم مرور کنید.

با انجام چه روش‌های می‌توان فراموش‌نکردن مطالب را داشت؟

تغیر در ذهن، مرور مطالب برای جلوگیری از فراموشی، تلمبار نکردن مطالب،

فلش کارت و مطالعه بدون فراموشی، از تصاویر، نمودار، شکل‌ها کمک بگیرید، بعد از مطالعه خودتان را بسنجید، تکرار در مطالعه کافی نیست!

چگونه می‌توانید از تلمبار کردن مطالب بپرهیزید؟

در طول ترم باید هر مبحثی که درس داده می‌شود را در همان روز بخوانید و در شب قبل از امتحان فقط مطالب را مرور کنید.