یکی از دروس مهم در کنکور رشته‌های ریاضی و تجربی درس فیزیک است که در موفقیت کنکوری‌ها برای رتبه برتر شدن تأثیر بسزایی دارد. فیزیک در کنکور از درصد بالای برخوردار است که داوطلبان کنکور نباید از این درس غافل شوند. برای موفقیت و پاسخ درست دادن به سؤالات فیزیک کنکور حتماً باید داوطلبان مفاهیم و فرمول‌های فیزیک کتاب درسی  را به‌خوبی درک کنند و سؤالات و تمرینات کتاب  را حل کنند و تسلط کامل به کتاب درسی داشته باشند و بعد به سراغ کتاب‌های آموزشی دیگر بروند و روش مطالعه فیزیک کنکور را آموخته باشند.

دانش‌آموز باید در زمان درس دادن معلم به او دقت کامل داشته باشد تا مفاهیم درس را به طور کامل یاد بگیرد و اگر جای از مطالب را درک نکرد از معلم بپرسد و در منزل تمرینات کتاب را حل کند تا یادگیری درستی داشته باشد.

برای حل مسائل فیزیک کنکور داوطلب باید فرمول‌ها را یاد بگیرد و حفظ نکند؛ زیرا یادگیری عمیق هیچ زمان فراموش نمی‌شود؛ ولی فقط حفظ کردن و در ذهن داشتن به حل مسائل فیزیک کنکور هیچ کمکی به داوطلب نمی‌کند؛ بلکه باعث استرس و اضطراب داوطلب در کنکور می‌شود.

روش مطالعه فیزیک کنکور برای رتبه بهترشدن

آشنا شدن با بودجه بندی، یکی از مهم‌ترین اصل در موفقیت رتبه برترها  فیزیک کنکور این است که داوطلب از بودجه‌بندی سؤالات درس فیزیک باخبر باشند تا بتوانند برای فصل و بخش‌های که در کنکور از اهمیت خاصی برخوردار است زمان زیادی را برای خواندن و تست‌زنی این مطالب صرف کنند. اگر داوطلب از این بودجه‌بندی باخبر نباشد نمی‌تواند برای بخش‌های مهم وقت مناسبی را صرف کند. در کنکور از برخی از بخش‌ها سؤال طرح نمی‌شود و داوطلب اگر از این مباحث حذف شده در کنکورخبر نداشته باشد وقت خود را برای خواندن این مطالب هدر می‌دهد.

مفاهیم درس فیزیک را عمیق یاد بگیرید، درس فیزیک باید عمیق یاد گرفته شود؛ زیرا با یادگیری همه مفاهیم و فرمول‌های فیزیک می‌توانید در کنکور موفق‌تر شوید پس حتماً کتاب درسی را عمیق یاد بگیرید. در هنگام  درس دادن معلم در مدرسه حتماً بادقت به معلم توجه کنید در منزل تمرینات مربوط به درس را حل کنید تا ازیادگیری مفاهیم بخش درس داده شده مطمئن شوید و این روش یکی از پراهمیت‌ترین روش برای داوطلبان رتبه برتر سال‌های گذشته بوده است.

روش مطالعه درس فیزیک کنکور و شیمی کنکور

فرمول‌های اصلی را یاد بگیرید، برای حل مسئله‌های فیزیک لازم نیست همه‌ای فرمول‌های اصلی و فرعی را یاد بگیرید فقط کافی است فرمول‌های اصلی را یاد بگیرید که با این کار می‌توانید از فرمول‌های اصلی فرمول‌های فرعی را به دست آورید. با این کار وقت زیادی برای خواندن مطالب دیگر به دست می‌آورید و بهتر فرمول‌ها را یاد می‌گیرید.

در آزمون‌های شبیه‌ساز کنکور شرکت کنید شرکت در آزمون‌های شبیه‌ساز، کنکور آزمایشی می‌تواند از استرس داوطلبان کنکور کم کند و داوطلبان را با طراحی سؤالات فیزیک کنکور آشنا کند و داوطلبان بتوانند خود را بهتر برای کنکور آماده کنند.

تست‌زنی، بعد از یادگیری مباحث و حل تمرینات نوبت به زدن تست‌های مربوط به مباحث خوانده شده می‌رسد برای این کار از سؤالات شبیه کنکور کمک بگیرید و سؤالات باید کمی از مباحث کتاب، سطح بالایی داشته باشد. برخی از کتاب‌های کمک‌آموزشی می‌تواند داوطلبان را برای تست‌زنی کمک کند.

نکات مهم را یادداشت کنید، یک دفترچه داشته باشید و نکات مهم و طلایی هر درس را یادداشت کنید و در طول روز حتماً نکات مهم را بخوانید و مروری بر موضوع خوانده شده داشته باشید تا هم درس برای شما مرور شود و هم در کنکور بیشتر سؤالات از مباحث مهم طراحی می‌شود و شما را برای یادگیری و پاسخ صحیح دادن به سؤالات فیزیک کنکور کمک می‌کند.

توصیه برای داوطلبان کنکور که می‌خواهند رتبه برتر شوند

همان‌طور که می‌دانید فیزیک درس کمی سختی است پس برای یادگیری و فهمیدن مفاهیم فیزیک کنکور باید حتماً وقت زیادی را برای یادگیری صرف کنید و تنها با خواندن نمی‌توانید در کنکور موفق شوید؛ بلکه باید در کنار خواندن و درک کردن مفاهیم فیزیک باید تمرینات و تست‌های زیادی را حل کنید تا با تکنیک‌های حل مسئله فیزیک کنکور آشنا شوید.

برای درک بهتر مطالب فیزیک می‌توانید از کتاب‌های کمک‌آموزشی مناسب و هم سطح خودتان استفاده کنید و اگر در درس فیزیک ضعیف هستید می‌توانید از دوستان یا هم کلاسی که در درس فیزیک قوی هستند کمک بگیرید و ساعاتی از روز را رفع اشغال کنید.

بعد از خواندن کتاب درسی و زدن تست باید در فواصل زمان کوتاه‌مدت مطالب خوانده شده مرور شود تا در ذهن ماندگارتر شود و یادگیری عمیقی داشته باشید.

سخن آخر

درس فیزیک می‌توان گفت یکی از دروس سخت بر ای داوطلبان کنکور در رشته‌های  تجربی و ریاضی فیزیک است و داوطلبان برای این که بتوانند فیزیک کنکور را با درصد بالای پاسخ درست دهند باید سعی و تلاش کنند تا به نتیجه دلخواه برسند و خواندن و یادگیری هر درس روش خود را دارد که باید با روش درست خواندن فیزیک کنکور آشنا شوید تا یادگیری این درس سخت راحت شود برای یادگیری بهتر و عمیق‌تر باید در هنگام درست دادن معلم دقت لازم را داشته باید و تمرینات کتاب درسی راحل کنید و بعد تست‌های مربوط به بخش یاد گرفته را حل کنید. مرور بر مطالب خوانده شده بر ماندگاری مباحث را ذهن کمک زیادی می‌کند در فواصل زمانی کوتاه مدت حتما مروری بر مطالب ونکات مهم درس داشته باشید.

راز موفقیت بسیاری از داوطلبان کنکور سال‌های گذشته چیست؟

داوطلبانی که در سال‌های گذشته رتبه برتر شده‌اند در گفتگوی بسیار گفته‌اند که راز موفقیت آن توجه و دقت به معلم در هنگام درس دادن و تمرین و تکرار  کتاب درسی و تست‌زنی بوده است.

داوطلبانی که در درس فیزیک ضعیف هستند باید چگونه خود را درس خود را قوی کنند؟

داوطلب کنکور می‌تواند با مطالعه عمیق کتاب درسی و کمک گرفتن از کتاب های کمک آموزشی مناسب و هم سطح خود میتواند فزیک کنکور را بهتر یاد بگیرد و درس خود را قوی کند.

آیا شرکت در آزمون‌های شبیه‌ساز کنکور برای کنکوری‌ها کمک می‌کند؟

بله کنکور آزمایشی می‌تواند از استرس داوطلبان کنکور کم کند و داوطلبان را با طراحی سؤالات فیزیک کنکور آشنا کند و داوطلبان بتوانند خود را بهتر برای کنکور آماده کنند.