انتخاب بهترین مشاوره تحصیلی

توسط | مرداد ۲۳, ۱۴۰۲ | مشاوره تحصیلی | ۰ دیدگاه

مشاوره تحصیلی و ضرورت آن برای موفقیت

مشاوره تحصیلی لازمه موفقیت

مشاوره تحصیلی چیست ؟

رسیدن به موفقیت و دستیابی به اهداف عالی و مد نظر والدین این یکی از از بزرگترین و مهمترین دغدغه های والدین در مورد فرزندانشان می باشد این اهداف در جامعه امروزی اکثراً در مورد نحوه تحصیل و رسیدن به درجات عالی علمی بوده والدین دوست دارند که فرزندان آنها به درجات بالایی دست یابد.

جهت رسیدن به درجات بالای علمی برخلاف تصور خیلی از از ماها IQ یا همان تیزهوشی تنها عامل مهم هم نبود و شاید گفت که مهمترین آنها نیز نمی باشد چرا که هوش عالی درست است که باعث درک بهتر مطالب می شود اما در دوران تحصیل آیتم های زیادی وجود دارد که علاوه بر درک مطالب، بایستی به درستی انجام شود تا شخص بتواند موفق باشد. از جمله می توان به روابط اجتماعی، مقدار استرس، میزان کنجکاوی، هوش هیجانی یا همان EQ، روابط در خانواده و …. .

بررسی و پیدا کردن نقاط قوت و ضعف در هر یک از آیتم های ذکر شده وظیفه یک مشاوره تحصیلی می باشد در واقع باید در جواب سوال و مشاوره تحصیلی چیست باید بگوییم بررسی و پیدا کردن مشکلات در تک تک عوامل موثر در رسیدن به اهداف تحصیلی و ارائه راهکار برای برداشتن این موانع را مشاوره تحصیلی گویند.

مشاور تحصیلی

مشاور تحصیلی کیست ؟

خوب همونطور که قبلا اشاره کردیم شناسایی عوامل موثر در تحصیل و رسیدن به موفقیت و ارائه راهکارها جهت برطرف کردن موانع را مشاوره تحصیلی گویند اما شخصی که این مشاوره را انجام می دهد و با شنیدن حرفهای دانش‌آموزان و والدین آنها و بررسی کردن سوابق تحصیلی و حتی سوابق رفتاری دانش آموزان این این عوامل را بررسی کرده و مشکلات را را پیدا می نماید و هم چنین راهکاری برای شما جهت رفع این مشکل  و یا مشکلات ارائه می دهد کسی نیز جذب مشاور تحصیلی.

یک مشاوره تحصیلی کسی نیست که یک برنامه جامع آماده کرده باشد تمامی دانش‌آموزان و مراجعه کنندگان را وادار به به تبعیت از این برنامه نماید. یک مشاور تحصیلی خوب ب مشاوره ای است که پای حرف های شما دانش آموزان و والدین شما نشسته و مشکلات شما را مشخص کرده و سپس پس با توجه به علایق و استعدادها و توانایی های شما، برای حل مشکلات و موانع پیش روی شما راهکار ارائه دهد. در واقع مشاور تحصیلی راهنمای شما خواهد بود در مسیر رسیدن به هدف خود در طول تحصیل.

مشاوره تحصیلی 5

نگاه اجمالی به عوامل موفقیت در تحصیل

همانطور که قبلا نیز به آن اشاره کردیم عوامل متعددی در رسیدن به موفقیت تحصیلی نقش دارند در اینجا می خواهیم نگاهی اجمالی به چندین عامل مهم هم داشته باشیم و تک تک آن ها را به صورت مختصر مورد بررسی قرار می دهیم.

روابط اجتماعی:

روابط اجتماعی که از کودکی به خصوص از دوران مهد کودک در هر فرد شکل میگیرد نقش بسیار مهمی در میزان یادگیری افراد ایفا می کند شرایط دانش آموزانی که در دوران مهد کودک روابط اجتماعی خوبی داشته و به خوبی توانسته است با دیگر دوستان خود رابطه داشته باشد در دوران تحصیل نیز همواره با اشتیاق به ادامه تحصیل خود مشغول بوده و و در نتیجه نمرات بهتری در آزمون ها کسب خواهد کرد.

روابط اجتماعی شکل گرفته از دوران کودکی به خصوص مهدکودک و دبستان می‌تواند علاوه بر تحصیل در کنترل و مدیریت تغییرات اختلالات نوجوانی نیز نقش مهمی ایفا کند به خصوص در پسرها این موضوع بیشتر از از دخترها به چشم می خورد.

میزان استرس:

هر چند که استرس در بیشتر اوقات عامل انگیزشی برای انجام کار ها می باشد اما مطالعات نشان می دهد که استرس می تواند در آموزش ها به خصوص آموزشهای عالی مضر بوده و در برخی موارد مانع ادامه تحصیل میشود. استرس می تواند ناشی از عوامل متعددی از جمله مالی افسردگی عدم اعتماد به نفس عکس روابط اجتماعی پایین و حتی خواب و تغذیه مناسب باشد.

اگر فرد نتواند استرسهای خود را مدیریت نماید مسلماً در رسیدن به اهداف تحصیلی خود و حتی اهداف زندگی خود با مشکل مواجه خواهد شد. لازم به ذکر است مدیریت استرس به معنای حذف آن نمی باشد چرا که قبلاً هم اشاره شد که از ترس خود عامل انگیزشی بوده و در برخی موارد داشتن استرس بسیار مفید میباشد مدیریت استرس به معنی کنترل میزان استرس و و کم کردن اثرات آن آن در انجام امور می باشد.

کنجکاوی:

ایجاد و یا داشتن حس کنجکاوی یکی از عوامل موثر در موفقیت تحصیلی می باشد چرا که مطالعات نشان می دهد دانش آموزانی که حس کنجکاوی بالاتری دارند هوشمندانه تر با اطلاعات اطراف خود برخورد کرده و همچنین می توانند از این اطلاعات به نحو احسن در مواقع لزوم بهره بگیرند حتی مطالعات نشان می‌دهد که کنجکاوی بیشتر از سخت کوش بودن در موفقیت تاثیر گذار است.

مشاوره تحصیلی 4

برخی از مشکلات تحصیلی

دانش آموزان و دانشجویان در دوران تحصیل خود همواره با یکسری از مشکلات مواجه بوده و یا خواهند شد و شاید به یقین بتوان گفت که هیچ دانش آموزی وجود ندارد که در دوران تحصیل خود با برخی از این مشکلات مواجه نشده باشد. بهترین راه هنگام مواجهه با این مشکلات مراجعه به مشاوران تحصیلی بوده چرا که تنها آنها می توانند بهترین و مناسب ترین راهکار را برای شما ارائه دهند از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بی انگیزگی، انگیزه لازم برای ادامه تحصیل
  • مشکلات دانش آموزان با معلمان و یا همکلاسی ها
  • خشم و رفتار قلدرانه بین دانش آموزان
  • مشکلات مربوط به بلوغ سنی
  • مشکلات خانوادگی
  • مورد تمسخر قرار گرفتن دانش آموز از سویی هم کلاسی ها و یا اطرافیان
  • احساس طرد شدگی از سوی خانواده
  • مشکلات ایجاد شده در سرویس ها و یا مسیر خانه تا مدرسه
  • مشکلات مربوط به اطلاعات پایه منظور همان سواد پایه است
  • عدم ارتباط دانش آموز با معلمان
  • داشتن استرس بیش از حد
  • سردرگمی و عدم نداشتن برنامه
  • احساس نرسیدن به موفقیت به نسبت تلاش
  • عدم درک مطالبی که دوستان خیلی راحت آن را درک می کنند
  • نداشتن هدف از تحصیل
  • لذت نبردن از موفقیت های حین تحصیل

و خیلی از آدم های دیگر که می تواند تحصیل دانش آموز را تحت تاثیر قرار داده و شاید مسیر زندگی او را تغییر دهد پس از والدین خواهش می کنیم در صورت مواجهه با هر یک از مشکلات فوق و یا دیگر مشکلاتی که ما اینجا ذکر نکرده ایم به یک مشاور تحصیلی مراجعه کرده و قبل از وقوع فاجعه نسبت به رفع مشکل اقدام کنند.

مشاوره تحصیلی 3

سخن آخر

همانطور که میدانید همچنین اکثر ما شعار می‌دهیم پیشگیری بهتر از درمان است اما متاسفانه در عمل در جامعه ما به آن عمل نمی شود. اما برای اینکه دلبندان مان بتوانند تحصیلی موفق داشته باشند و به آرزوهای خود برسند بیایید این عادت غلط را که بعد از ایجاد مشکل باید کمر همت بر رفع آن ببندیم را کنار گذاشته و قبل از وقوع هر مشکلی سعی در پیشگیری آن داشته باشیم.

استفاده از مشاوران تحصیلی حتی قبل از وقوع کوچکترین مشکلی به شما کمک خواهد کرد که بتوانید بهترین یاور برای فرزندان خود باشید. با مشاوره گرفتن از مشاوران تحصیلی هم میتوانید استعدادها و توانایی های فرزندان خود را به موقع شناسایی نموده و در ارتقاء آنها به پوشید و همین که که خدایی نکرده از فرزندان خود تبعاتی داشته باشید که امکان انجام آن برای مقدور نباشد و باعث سرافکندگی او و ناراحت شدن شما شود.

 

مشاوره تحصیلی 2

موسسه مشاوره تحصیلی خانم دکتر صیادی آماده پذیرش از دلبندان تان جهت مشاوره تحصیلی و استعداد یابی می باشد جهت رزرو کردن زمان ملاقات می توانید از لینک زیر استفاده نمایید.

رزرو زمان مشاوره

 

 

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *