برای همه پیش‌آمده است که  بر سر جلسه امتحان مطالب مطالعه شده را فراموش کرده‌اند و یا آدرس منزل بهترین دوست خود را به یاد نمی‌آورند و یا حتی نمی‌دانند معلم سال اول مدرسه چه چهره و نامی داشت. این موضوع برای همه به‌خصوص کودکان و نوجوانان بسیار ناراحت‌کننده و نگران‌کننده است.

امروزه بیشتر نوجوانان دچار ضعف حافظه می‌شوند که این موضوع در درس آنها تأثیر منفی می‌گذارد و والدین نگران این مسئله می‌شوند. با برخی از آموزش‌های مداوم می‌توانید بر بهبود و تقویت حافظه کمک کنید. مغز یک ماهیچه‌ای بزرگ است که وظیفه کنترل بدن را برعهده دارد. عده کمی برای مغز خود وقت می‌گذارند.

برخی فکر می‌کنند که مغز احتیاجی به آموزش و مراقبت ندارد در حالی اصلاً این‌چنین نیست و مغز به مراقبت و آموزش برای تقویت و بهبود عملکرد خود نیاز دارد و باید برای عملکرد بهتر مغز سرمایه‌گذاری کنید. تحقیقات نشان داده است که اگر فردی در مورد یک مهارت هوش بالایی ندارد می‌تواند با آموزش مسیر مغز را به‌سوی آن مهارت تغییر دهد و موفق شود.

ما در این مقاله می‌خواهیم در مورد دلایل فراموش‌کردن آنچه خوانده‌اید در نوجوانی مطالبی را در اختیار شما قرار دهیم با ما همراه باشید.

علت فراموشی در نوجوانان

فراموشی کردن و ضعف حافظه در نوجوانان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و که به چند مورد در این بخش از مقاله می‌پردازیم.

خواب نامناسب

نداشتن الگوی خواب مناسب در شب یکی از دلایل فراموشی است. نوجوانان به ۸ الی ۱۰ ساعت خواب در شب نیاز دارند. خواب علاوه بر این که بر رشد نوجوانان تأثیر مثبتی دارد می‌تواند بر عملکرد بهتر مغز و یادگیری نوجوانان هم تأثیرگذار باشد.

دلایل فراموش کردن آنچه خوانده شده است

نوجوانی که در طول شب‌خواب کافی نداشته‌اند در طول روز عصبانی و ناراحت هستند  و آرامشی برای انجام کارهای روزانه ندارد. خواب کافی می‌تواند در دقت و تمرکز و شادابی و سلامت مغز  نوجوانان تأثیر مثبتی بگذارند. خواب باعث می‌شود که مغز اطلاعات کسب کرده در روز را پردازش و تثبیت کند.

هورمون‌ها

با بیشترشدن هورمون‌ها مغز کم‌تر می‌تواند احساسات  را کنترل کند. در سن نوجوانی بدن رشد بیشتری خواهد داشت و این موضوع بر قسمت‌های مختلف مغز تأثیر می‌گذارد.

برنامه‌ریزی، کنترل رفتارهای اجتماعی، حافظه و تمرکز می‌تواند به دلیل رشد مغز باشد و در مواقعی ممکن است مغز این مهارت‌ها را از دست دهد. در نوجوانی ضعف مغز یک واکنشی است که اجتناب‌ناپذیر است.

سلامتی

در برخی از مواقع بعضی از مشکلات در نوجوانان باعث اختلال در ذهن آنها می‌شود که این اختلال می‌تواند به مشکلات تیروئیدی ربط داشته باشد. تیروئید می‌تواند بر حافظه و عملکرد مغز تأثیر سوء بگذارد.

اگر در حافظه مشکل دارید می‌توانید یک آزمایش تیروئید بدهید تا علت فراموش‌کاری خود را پیدا کنید این موضوع را جدی بگیرید.

درمان فراموشی با تقویت حافظه در نوجوانان

افرادی که دچار فراموش‌کاری می‌شوند دائم به این فکر می‌کنند که کاش حافظه بهتری داشتند و می‌توانستند؛ مانند بقیه از حافظه قوی برخوردار بودند؛ اما باید گفت که راه‌حل‌های ساده‌ای وجود دارد که با انجام این روش‌ها می‌توانید به عملکرد بهتر مغز و حافظه کمک کنید. به چند روش ساده برای تقویت حافظه اشاره خواهیم کرد.

روشهای بهبود فراموشی یادگیری

علت کم‌حافظه بودن را پیدا کنید

بهتر است قبل از امتحان روش‌ها مختلف برای تقویت حافظه، علت و دلیل فراموشی را پیدا کنید تا بتوانید راه‌حل مناسبی را برای رفع مشکل انتخاب کنید. دلایلی مانند: افسردگی، فشارهای روانی، استرس، اضطراب، سوءتغذیه و یا نداشتنم برنامه غذایی مناسب می‌تواند باعث ضعف حافظه و فراموشی شود.

مرحله‌به‌مرحله حفظ کنید

در این روش بهتر است مطالبی را که می‌خواهید مطالعه کنید و به‌خاطر بسپارید را به بخش‌های تقسیم کنید و بخش‌بخش شروع به خواندن کنید و این قسمت‌ها را بهتر است به بخش‌های کوچک تقسیم کنید تا به‌راحتی بتوانید در حافظه خود این مطالب را نگه دارید.

موضوعات را به هم ارتباط دهید

اگر بعد از مطالعه مبحث را فراموش می‌کنید بهتر است این موضوع را به موضوع دیگر ارتباط دهید تا در صورت فراموشی با به‌یادآوردن مبحث مرتبط  زود موضوع را به‌خاطر بیاورید. به طور مثال زمانی که نام کسی را فراموش می‌کنید نام او به هر شیء یا هرکسی که شبیه است ارتباط دهید این‌گونه هیچ‌وقت فراموش نخواهید کرد.

از حافظه خودیاری بخواهید

با کمک حافظه می‌توانید فراموشی خود را درمان کنید. در طول روز نوع و رنگ لباس دوستان و اعضای خانواده خود را بادقت نگاه کنید و به‌خاطر بسپارید. زمانی که می‌خواهید بخوابید سعی کنید پنج مورد را که  به‌خاطر سپرده‌اید را به یاد بیاورید.

بازی کنید

بازی‌های هم برای تقویت حافظه طراحی و تولید شده است که می‍‌‌تواند به تقویت حافظه کمک شایانی کند. بازی‌های مانند جداول متقاطع یا سودوکو می‌تواند جزوی بهترین بازی برای درمان ضعف حافظه باشد و این بازی‌ها می‌تواند برای حافظه بزرگسالان هم مفید باشد. بازی می‌تواند بر تمرکز و دقت هم سودمند باشد.

معنی‌دار کردن مطالب

برای این که بتوانید مطالب را بهتر درک کنید باید معنی و مفهوم موضوع موردمطالعه را کامل بفهمید. با استفاده از تشابه‌ها، رابطه و دیگر مثال‌ها می‌توانید به معنی‌کردن مطالب بپردازید برای مثال برای به‌خاطر سپردن یک رویداد در درس تاریخ، با ارتباط‌دادن این رویداد  با اتفاقی که در آن روز افتاده است مثل هم زمان بود رویداد با تولد یکی از دوستان بهتر به‌خاطر سپرده می‌شود.

سخن آخر

داشتن حافظه قوی یکی از آرزوهای است که بیشتر افراد دارند؛ ولی باید گفت که حافظه این توانایی را دارد که با تمرین برخی از روش‌ها می‌توان حافظه را تقویت کرد. بیشتر نوجوانان در به‌خاطر سپردن مطالب مشکل دارند و این موضوع باعث ناراحتی آنها می‌شود. استرس، اضطراب، هورمون‌ها، خواب نامناسب برخی از دلایل ضعف حافظه در نوجوانان است. برای درمان فراموشی بهتر است ابتدا علت کم‌حافظه بودن مشخص شود تا بتوانید راه‌حل مناسبی را برای مشکل انتخاب کنید.

علت کم‌حافظه بودن در نوجوانی چیست؟

خواب نامناسب، هورمون‌ها، سلامتی

چگونه می‌توان فراموشی را  با تقویت حافظه در نوجوانان درمان کرد؟

علت کم‌حافظه بودن را پیدا کنید، مرحله‌به‌مرحله حفظ کنید، موضوعات را به هم ارتباط دهید، معنی‌دار کردن مطالب، بازی کنید

آیا حافظه قابلیت تقویت‌شدن را دارد؟

بله می‌توانید با انجام برخی از تکنیک‌ها حافظه را تقویت کنید.