همان‌طور که می‌دانید درس شیمی یکی از مهم‌ترین و پراهمیت‌ترین درس برای رشته‌های ریاضی فیزیک و علوم‌تجربی در کنکور است. درس شیمی دومین درس مهم در رشته علوم‌تجربی و سومین درس مهم در رشته‌ای ریاضی فیزیک  است که با پاسخ درست دادن به سؤالات شیمی کنکور داوطلب را برای رسیدن به رتبه برتر شدن کمک می‌کند..

برای رسیدن به موفقیت در هر کاری باید راه و روش انجام درست کار را بلد باشیم تا هم راه رسیدن آسان شود و هم زودتر به موفقیت برسیم. مطالعه و یادگیری هر درسی راه و روش خود را دارد. درس شیمی در کنکور سراسری از درصد بالای برخوردار است داوطلب کنکور باید برای رسیدن به هدف خود از  تجربیات و روش‌های افراد که در این راه موفق شده‌اند که به این افراد رتبه برتر می‌گویند استفاده کنند تا در سال جاری از آن‌ها نیز به‌عنوان رتبه برتر یاد شود.

کتاب درس شیمی به دلیل داشتن هم مطالب حفظی، مفهومی، حل‌کردنی کمی یادگیری دشواری دارد که با فهمیدن عمیق مطالب پاسخ به سؤالات شیمی کنکور آسان می‌شود. ما در این مقاله می‌خواهیم در مورد روش و چگونگی مطالعه رتبه برترها صحبت کنیم و رمز موفقیت آن‌ها را بیان کنیم.

روش مطالعه مطالب حفظی شیمی کنکور

برخی از مطالب کتاب درسی شیمی کنکور حفظ‌کردنی است که ۴۰ درصد سؤالات شیمی کنکور به این بخش اختصاص‌داده‌شده است. با نوشتن مطالب مهم و با مرور در فواصل زمانی کوتاه‌مدت یادگیری این مطالب هم آسان می‌شود.

نکته مهمی که باید بعد از مطالعه و یادگیری مبحث حفظ‌کردنی رعایت کنید این است که بلافاصله بعد از خواندن تست نزنید و تست‌های مربوط به بخش حفظیات را همراه تست بخش حل‌کردنی پاسخ دهید که هم  فاصله بین یادگیری حفظی‌ها باشد هم در هنگام پاسخ به حل‌کردنی‌ها خسته نشوید و یادگیری عمیقی داشته باشید.

روش مطالعه مطالب مفهومی شیمی کنکور

بخشی از کتاب شیمی مطالب مفهومی مثل شکل‌ها، نمودارها، مطالب حاشیه کتاب که  بسیار مهم هستند و در کنکور از اهمیت خاصی برخوردار هستند که در کنکور شیمی از این مطالب  سؤالات بسیاری طراحی می‌شود. سؤالات مفهومی سؤالاتی هستند که باید درک شوند و با حفظ کردن و یا حل کردن نمی‌توان به آنها در شیمی کنکور پاسخ داد.

روش مطالعه مطالب حل‌کردنی در شیمی کنکور

۴۰ درصد سؤالات شیمی کنکور از بخش مطالب حل‌کردنی و مسائل طراحی می‌شود. داوطلب با یادگیری فرمول‌ها و واکنش‌ها می‌تواند سؤالات مربوط به این  بخش را پاسخ درست دهد و داوطلب می‌تواند درصد خوبی را در درس شیمی کنکور به دست آورد. برای حل مسائل ماشین‌حساب را کنار بگذارید و همه‌ای مسائل را روی کاغذ حل کنید با این کار هم ذهن آمادگی لازم را برای درک عمیق مطالب به دست می‌آورد و هم شما یادگیری بهتری خواهید داشت. تست‌زدن سؤالات کنکور سال‌های گذشته شما را با چگونگی طراحی سؤالات حل کردی و مسائل  شیمی کنکور آشنا می‌کند.

روش مطالعه مطالب حل‌کردنی در شیمی کنکور

جدول تناوبی را یادبگیرید

جدول تناوبی در درس شیمی بسیار مهم است و اهمیت این جدول برای درس شیمی مانند اهمیت جدول ضرب برای درس ریاضی است . همه‌ای مفاهیم و مسائل درس شیمی بر پایه عناصر است که برای درک بهتر مفهوم و مسائل شیمی کنکور حتماً جدول تناوبی را یاد بگیرید. برای یادگیری بهتر می‌توانید یک جدول تناوبی در ابعاد بزرگ‌تر را بر روی میز یا دیوار اتاقتان نصب کنید تا همیشه جلو چشمتان باشد.

با بودجه‌بندی کنکور آشنا شوید

بودجه‌بندی در چگونگی مطالعه شما بسیار تأثیر دارد؛ زیرا شما با دانستن بودجه‌بندی و بخش‌های مهم و حذف شده می‌توانید بهتر برنامه‌ریزی کنید و به هدف خود نزدیک‌تر شوید. برخی از داوطلبان بودجه‌بندی را مهم نمی‌دانند و یا از این موضوع خبر ندارند و زمان خود را با مطالعه مباحث حذف شده هدر می‌دهند درحالی‌که می‌توانستند این زمان را برای مطالعه مباحثی که در کنکور مهم هستند صرف کنند پس به این مطلب هم توجه داشته باشید.

راز موفقیت رتبه برتری‌های سال‌های گذشته

برای موفقیت باید از تجربیات افراد موفق استفاده کرد و آنها را الگوی خود قرارداد. در گفتگوهای که با رتبه برترها شده است آنها برای داوطلبان کنکور این پیشنهادها را داشته‌اند، برای به‌دست‌آوردن رتبه و درصد بالای در درس شیمی در ابتدا باید به معلم در هنگام تدریس دقت داشت  بعد مطالعه کتاب درسی وحل تمرینات و مسائل اهمیت دارد، با یادگیری عمیق مطالب تست‌زدن و شرکت در آزمون‌های شبیه‌ساز کنکوربا انجام این مطالب به داوطلبان کنکور کمک شایانی می‌شود.

سخن آخر

همه‌ای افراد برای موفقیت باید تلاش کنند و این تلاش زمانی به نتیجه می‌رسد که راه و روش درستی را در پیش گرفته باشید درس‌خواندن هم برای خود راه و روش خود را دارد که اگر با روش درست آموخته شود راه آسان‌تر خواهد شد.

استفاده از تجربیات افراد موفق  یا همان رتبه برتر شما را برای رسیدن به رتبه دلخواه کمک می‌کند. برای کسب رتبه خوب و موفقیت در شیمی کنکور باید تسلط کامل به کتاب درسی داشته باشید و از کتاب‌های کمک‌آموزشی و آزمون‌های شبیه‌ساز کنکور کمک بگیرید. در شیمی کنکور جدول‌ها، نمودارها و مطالب حاشیه کتاب بسیار سؤال طراحی می‌شود از مطالعه این مطالب غافل نشوید.

درس شیمی برای کدام داوطلبان مهم است؟

برای داوطلبانی که با رشته تحصیلی ریاضی فیزیک و علوم‌تجربی در کنکور شرکت کرده‌اند مهم است.

درس شیمی به چند بخش از سؤالات تقسیم شده‌اند؟

درس شیمی کلاً به سه بخش  مطالب حفظی، مفهومی، حل‌کردنی تقسیم شده‌اند و در کنکور هم از این بخش‌ها سؤال طراحی می‌شود.

رمز موفقیت رتبه برتری‌ها در شیمی کنکور چیست؟

دقت کامل به معلم در هنگام تدریس، مطالعه مطالب و یادگیری عمیق مطالب کتاب‌درسی، مطالعه کتاب‌های کمک‌آموزشی، باخبر بودن از بودجه‌بندی مطالب در کنکور، شرکت در آزمون‌های شبیه‌ساز کنکور.