باتوجه به اوضاع کنونی جامعه، استفاده از مشاوره تحصیلی غیر حضوری؛ آنلاین و تلفنی معقولانه ترین گزینه برای کسانی است که به مشاوره تحصیلی نیاز دارند. زیرا به‌راحتی می‌توانند با صرفه جویی در وقت و هزینه‌های اضافی رفت و آمد، که از مهم ترین مزیت های مشاوره غیر حضوری می باشد بهرمند گردند و به بهترین مشاوران کشور دسترسی داشته باشند. دانش اموزان از ابتدای حضور و حتی قبل از مدرسه می توانند از خدمات ارزشمند مشاوران در خصوص استعداد یابی و آموزش چگونگی مطالعه دروس استفاده کنند.

فرد محصل برای رسیدن به موفقیت تحصیلی، نیازمند آشنایی با روش‌های موفقیت است. همان گونه که رسیدن به گنج بدون در دست داشتن نقشه گنج امکان پذیر نیست، موفقیت نیز بدون برنامه‌ریزی میسر نمی‌شود. خیلی از دانش آموزان به تنهایی، قادر به یافتن مسیر درست تحصیلی خود نیستند، پس بهتر است از افرادی که در این زمینه تخصص دارند نظیر مشاور تحصیلی کمک بگیرند.

مشاوره تحصیلی در یک نگاه

موفقیت در تحصیل آرزوی همه دانش آموزان است و راه موفقیت در هر زمینه‌ای نیز همیشه با یک سری فراز و نشیب‌ها همراه است. عده‌ای تصور می‌کنند با ساعات مطالعه زیاد، حتما به موفقیت می‌رسند، اما این جمله زمانی درست است که تمامی کارهای ما با برنامه ریزی همراه باشد تا بتوانیم با قدم‌های کوچک و پیوسته‌ای به سمت موفقیت گام برداریم.

مشاوره تحصیلی در یک نگاه

دانش آموزان در طول تحصیل خود می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مانند افت تحصیلی و علل آن، برنامه ریزی تحصیلی، امتحانات، تمرکز، انتخاب رشته تحصیلی، مدیریت زمان و… با مشکل مواجه شوند و نمی توانند به تنهایی از پس این مشکلات بربیایند، به راهنمایی و مشورت با یک مشاوره با تجربه و کاربلد نیاز دارند. استفاده از مشاوره تحصیلی می‌تواند نقش مهمی را در موفقیت فردی و تحصیلی ایفا کند و همچنین اگر به این مساله توجه نشود، ممکن است آینده تحصیلی و شغلی فرد در خطر باشد. حال با بررسی نقش مشاوره تحصیلی مدرسه و عوارض نادیده گرفتن مشکلات تحصیلی، به اهمیت مشاوره تحصیلی می‌پردازیم.

مشاوره تحصیلی مدرسه

دوران مدرسه از مهم‌ترین دوران زندگی هر فردی است چرا که دانش آموزان در آنجا به جستجوی استعدادها، شناخت خود، انتخاب و حرکت به سمت هدف می‌پردازند. بسیاری از دانش آموزان در طول تحصیل خود ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند، بنابراین تصمیم به حضور فردی به عنوان مشاور تحصیلی در مدارس گرفته شده است تا با پاسخگو و حل مشکلات به دانش آموزان یاری برساند.

مشاوران تحصیلی در مدارس مانند یک دوست و همراه قابل اعتماد سعی دارند با گفت‌وگو با دانش آموزان در حل مشکلات درسی، روحی، فکری و احساسی و… به آن‌ها کمک و از سطح استرس آن ها کاسته و شرایط تحصیلی بهتری را محیا سازند. همچنین مشاوران با والدین دانش آموزان در ارتباط بوده و آن‌ها را از شرایط تحصیلی و روحی فرزندانشان آگاه می کنند.

نادیده گرفتن مشکلات تحصیلی

در قسمت‌های بالاتر به شایع‌ترین مشکلات دانش آموزان در زمینه تحصیلی نظیر افت تحصیلی، عدم تمرکز، سوء مدیریت در زمان و… اشاره کردیم حال اگر این مشکلات را نادیده گرفته و نسبت به آن‌ها بی‌توجه باشیم چه اتفاقی در زندگی دانش آموزان خواهد افتاد؟ آیا با این شرایط می‌توانند به موفقیت تحصیلی برسند؟

برای مثال دانش آموزی که دچار افت تحصیلی شده و خودش توانایی رفع این مشکل را ندارد در این صورت والدین او باید دست به کار شده و با کمک گرفتن از یک مشاور تحصیلی با تجربه، با تمام توان در جهت رفع این مشکل تلاش کنند. در غیر این صورت شور و شوق فرزندشان نسبت به درس و مدرسه کم رنگ شده و ممکن است به ترک تحصیل دانش آموز منجر شود. همچنین از لحاظ روانی هم دچار افسردگی، عدم اعتماد بنفس و… می‌شود در نتیجه باورش را نسبت به خود و توانایی‌هایش از دست می‌دهد.

برنامه ریزی صحیح به کمک مشاوره تحصیلی غیر حضوری؛ آنلاین

موفقیت در هر کار و زمینه‌ای آرزوی قلبی همه ما انسان‌ها است. اما راه رسیدن به موفقیت همیشه هموار نیست و در این مسیر کسانی به هدف و مقصد خود دست خواهند یافت که نقشه راه خود را بلد باشند. برای دانش آموزان نیز موفقیت در تحصیل و رسیدن به درجات عالی علمی در آینده، از اهداف اصلی آن‌ها می‌باشد که فقط با برنامه ریزی صحیح و اصولی میسر خواهد شد. در واقع برنامه ریزی یعنی مدیریت درست و استفاده بهینه از زمان، به طوری که بدون برنامه ریزی، دستیابی به اهداف و موفقیت کاری دشوار یا حتی غیر ممکن خواهد بود.

روش-های-تند-خوانی

فراگیری اصول صحیح برنامه ریزی به مهارت، تخصص خاص و همچنین صرف زمان و انرژی زیادی نیاز دارد. از طرفی زمان برای یک دانش آموز حکم طلا را داشته و باید از آن استفاده بهینه کند. پس اگر دانش آموزی هنوز درباره برنامه ریزی و مطالعه اصولی هر درس اطلاعات کافی ندارد، بهتر است تا دیر نشده از افرادی که در این زمینه تجربه و آگاهی لازم را دارند، کمک بگیرد. استفاده از خدمات مشاوره تحصیلی، بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای رفع مشکل بی‌برنامگی و در نتیجه رسیدن به اهداف و موفقیت تحصیلی است.

با ارائه راه‌حل‌های گوناگون توسط مشاور تحصیلی، دانش آموزان قادر خواهند بود با غلبه بر اضطراب و حفظ روحیه خود، از پس موانع و مشکلاتی که در طول تحصیل با آن‌ها روبه‌رو خواهند شد، بربیایند. برنامه‌ای که توسط مشاوران تحصیلی ارائه می‌شود باید دارای یک سری از ویژگی‌ها باشد که در زیر به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

از دیگر روش های مشاوره تحصیلی می توان به مشاوره تلفنی اشاره کرد که مزایای خاص نظیر صرفه جویی در وقت و انرژی، نظارت پیوسته و دسترسی شبانه روزی به مشاوران تحصیلی، دسترسی آسان به بهترین مشاوران تخصصی کنکور سراسری می باشد. همچنین با بهره گرفتن از مشاوره تلفنی می توانید هزینه های خود را مدیریت کرده و بهترین نتیجه دلخواهتان را دریافت نمایید. اکثر دانش آموزان در طول شبانه روز با چالش های درسی زیادی مواجه می شوند که برای رفع این مشکلات می توانند در هر ساعتی از شبانه روز با مشاوره خود تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت نمایند.

برنامه ریزی متناسب با توانایی‌ها

برنامه ریزی زمانی ارزشمند می گردد و به مرحله اجرا می رسد که متناسب با توانایی‌های دانش آموز باشد یعنی نه آن‌قدر سخت و فشرده باشد که نتوانید اجرایش کنید و نه آن‌قدر کم باشد که وقت اضافی و تلف شده زیادی داشته باشید. برای مثال دانش آموزی که روزانه عادت به ۳-۴ ساعت مطالعه دارد به یکباره نمی‌تواند ساعت مطالعه خود را به ۱۰-۱۱ ساعت افزایش دهد. در این صورت راه درست این است که با ساعت مطالعه کم شروع کرده و هر روز اندکی به ساعت مطالعه قبلی خود اضافه کند و به آن پایبند بماند، درنتیجه بعد از مدتی شاهد افزایش چشمگیر ساعت مطالعه خود خواهد شد.

اگر قادر به برنامه ریزی متناسب با توانایی خود نیستید، بهتر است از یک مشاور تحصیلی کمک بگیرید. در مشاوره تحصیلی غیر حضوری؛ تلفنی و آنلاین با پرسیدن سوالاتی و دریافت اطلاعات خاصی از دانش آموز، به راحتی می‌توانند بهترین برنامه متناسب با توانایی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی شما را ارائه دهند. به‌طوری که با اجرای دقیق آن، هر روز شاهد پیشرفت و موفقیت خود در تحصیل باشید و با علاقه و انگیزه بیشتری به سراغ مطالعه درس هایتان بروید.

از طرفی پیشرفت تکنولوژی باعث شده کارها با سرعت و راحتی بیشتری انجام گیرد، در نتیجه تمایل به استفاده از تکنولوژی نیز روز به روز در حال افزایش است. برای استفاده از مشاوره تحصیلی، دیگر نیاز به مراجعه حضوری و صرف زمان و هزینه زیاد نیست و به راحتی می‌توانید در بستر اینترنت، از مشاوره تحصیلی آنلاین استفاده کنید. راه‌های دیگری نیز برای دسترسی به مشاوره تحصیلی، بدون مراجعه حضوری وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مشاوره تحصیلی تلفنی، مشاوره تحصیلی واتساپ و… اشاره کرد. در تمامی موارد ذکر شده با برگزاری جشنواره‌هایی که برای دانش آموزان درنظر گرفته می‌شود، می‌توانید از مشاوره تحصیلی تلفنی و آنلاین رایگان نیز بهره‌ مند شوید.

قابلیت انعطاف پذیری برنامه ریزی

برای رسیدن به اهداف و موفقیت باید به برنامه‌ای که چیده‌ایم پایبند بمانیم، ولی گاهی اوقات در زندگی شرایطی پیش می‌آید که نمی‌توانیم به‌طور کامل با برنامه اصلی خود پیش برویم. انجام ندادن یکی از کارها در برنامه، باعث به‌هم ریختگی کل برنامه شده و در نتیجه آن، آشفتگی ذهنی و عقب افتادن از کل کارهای برنامه اتفاق می‌افتد. برای جلوگیری از این کار، برنامه شما باید دارای انعطاف پذیری باشد.

انعطاف پذیری در برنامه ریزی یعنی، نسبت به توانایی و راحتی فرد باید روزانه یا به‌طور هفتگی زمان‌هایی را برای جبران کارهای عقب افتاده در نظر بگیرید که معمولا انجام این کارها به روزهای آخر هفته سپرده می‌شود. در این صورت به‌راحتی می‌توانید کارهای خود را مدیریت کنید و لازم نیست بابت انجام ندادن یک کار، کل برنامه شما هیچ و پوچ شود. با مشاوره تحصیلی غیرحضوری؛ تلفنی و آنلاین، با خیالی آسوده می‌توانید در هر زمان از برنامه ریزی صحیح و اصولی متناسب با خود بهره‌ مند شوید.

‌نقش مشاوره تحصیلی در رفع افت تحصیلی

افت تحصیلی از جمله اتفاقات ناخوشایندی است که ممکن است بسیاری از دانش آموزان را درگیر خود کند. منظور از افت تحصیلی یعنی کاهش یافتن عملکرد دانش آموز در دروس خود نسبت به زمان‌های قبل، که در چنین مواقعی والدین و مربیان نباید نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشند و برای رفع هر چه سریع آن اقدامات لازم را انجام دهند. در صورت نادیده گرفتن این موضوع ممکن است به آینده تحصیلی فرد آسیب‌های جبران ناپذیری وارد شود تا جایی که اقدام به ترک تحصیل نماید.

افت تحصیلی در دانش آموزان دلایل مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به: تنبلی، عدم تمرکز حین مطالعه، کمبود اعتماد بنفس، استفاده بیش‌ازحد از گوشی و فضای مجازی، مشکلات جسمی و روحی، نداشتن برنامه ریزی و مهارت‌های مطالعه، مشکلات خانوادگی و… اشاره کرد. برای دسترسی به مشاوره تحصیلی حتماً نیاز به مراجعه حضوری نیست و به راحتی با مشاوره تحصیلی غیر حضوری؛ آنلاین و تلفنی، می‌توانید از خدمات موجود بدون کم و کاستی بهره‌ مند شوید. در ادامه به بیان چند نمونه از نقش مشاوران تحصیلی برای جلوگیری و رفع افت تحصیلی در دانش آموزان می ‌پردازیم.

بالا بردن میزان اعتماد به نفس

همه ما در طول زندگی درگیر مشکلات و چالش‌هایی می‌شویم که گاه به‌تنهایی نمی‌توانیم از پس آن‌ها بربیاییم و نیاز به راهنمایی و مشاوره داریم. برای دانش آموزان نیز یک مشاور تحصیلی آگاه و مجرب، بهترین دوست و راهنما در طول دوران تحصیلیشان است. افت تحصیلی یکی از این چالش‌هایی است که احتمالاً درصد زیادی از دانش آموزان آن را تجربه می کنند و وقتی در چنین شرایطی قرار بگیرند، شاید گمان کنند که از ضریب هوشی پایینی برخوردار هستند، درحالی ‌که چنین نیست و این شرایط بیشتر به خاطر نداشتن برنامه و مهارت‌های مطالعه است.

افت تحصیلی در روحیه دانش آموزان اثرات منفی و گاه غیر قابل جبران به بار می‌ آورد و باعث می‌شود اعتماد به نفسشان را نسبت به هوش، توانایی‌ها و استعدادهای خود از دست بدهند. با مشاوره تحصیلی مشکلات و دلایل افت تحصیلی دانش آموزان مورد بررسی قرار می ‌گیرد و با ارائه راهکارهای مناسب باعث می‌شود با اعتماد به نفس قوی و فکری آسوده در مسیر تحصیلی خود به سمت موفقیت گام بردارند.

برنامه ریزی و مهارت‌های مطالعه

احتمالاً خیلی از شماها این جمله را شنیده باشید که موفقیت اتفاقی نیست، این جمله به ظاهر ساده،مفاهیم مهم و بسیار ارزشمندی را در خود گنجانده است. به بیان دیگر بدون برنامه‌ریزی و پایبندی به آن، احتمال موفقیت بسیار سخت خواهد بود. حال ما به بررسی نقش برنامه ریزی در زمینه تحصیلی می‌پردازیم، همه ما زمانی دانش آموز بودیم و یا در حال حاضر دانش آموز هستیم. می‌دانیم که دوران دانش‌آموزی دورانی استرس ‌زا برای اکثر محصلین است زیرا حجم درس‌ها زیاد و دانش‌آموزان موظفند سر وقت تکالیف خود را به دبیران و مربیان خود ارائه بدهند، پس مجبورند از زمانشان درست و بهینه استفاده کنند، این استفاده درست و بهینه از زمان یعنی برنامه ریزی.

اما علاوه بر برنامه ریزی آموختن مهارت‌های مطالعه نیز برای موفقیت تحصیلی الزامی است. اگر دانش آموزی معنی و مفهوم برنامه ریزی و مهارت‌های مطالعه را بلد نباشد، به وضوح دچار افت تحصیلی شده و اگر این مشکل رفع نشود دانش آموز نسبت به ادامه تحصیل بی‌میل و بی‌علاقه خواهد شد، در چنین مواقعی استفاده از مشاوره تحصیلی، بسیار مفید و بجا خواهد بود. مشاوره تحصیلی با بررسی دقیق روش‌های مطالعه، اقدام به یافتن مشکل و تصحیح آن‌ها خواهد کرد تا سختی‌ها و موانع تحصیلی که به خاطر ناآگاهی برای خود ساخته بودید را از بین ببرد. آنگاه می‌توانید با قدم‌های محکم به سمت اهداف خود پیش بروید.

اهمیت مشاوره تحصیلی در آگاه سازی والدین

امروزه آرزوی همه خانواده‌ها، موفقیت فرزندانشان در امر تحصیل است. رسیدن به این موفقیت علاوه بر تلاش دانش آموز نیازمند تلاش‌ها و حمایت‌های والدین نیز است. دانش آموزی که در طول تحصیل خود به اندازه لازم وکافی از والدین خود حمایت ببیند با فکری آسوده بر اهداف خود متمرکز خواهد شد، درنتیجه روز به روز پیشرفت کرده و به موفقیت تحصیلی دست خواهد یافت. حال احتمالاً این سوال پیش بیاید که والدین از چه طریقی می ‌توانند به فرزند خود در امر تحصیل کمک کنند؟ آیا این کمک فقط به معنی حمایت مالی از نیازهای فرزند است؟ در جواب این سوال باید بگوییم که نخیر!

اگر والدین در ذهن خود با چنین سوالاتی رو به رو شدند و نتوانستند از پس آن بربیایند، پس بهتر است از یک مشاور تحصیلی آگاه و مجرب در این زمینه بهره بگیرند، زیرا فرزندان ما با ارزش‌ترین نعمت‌های ما در این دنیا هستند. یک مشاور تحصیلی با توجه به تجربیات چندین ساله خود، بهترین راهکارها را به والدین نشان خواهد داد، که از جمله آنها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

 فراهم کردن فضای مناسب مطالعه برای فرزندان

برای داشتن مطالعه پربازده و باکیفیت علاوه بر برنامه ریزی و سایر موارد ذکر شده در قسمت بالا، انتخاب مکان مناسب مطالعه نیز اهمیت فراوانی دارد. بر طبق تحقیقات انجام یافته کسانی که در یک مکان مناسب به مطالعه می‌پردازند، تمرکز بهتر و بیشتری نسبت به سایر افراد دارند. والدین موظفند در محیط خانه فضایی آرام و ساکت برای فرزند خود مهیا سازند تا فرزندشان با ذهنی آرام، به مطالعه و انجام تکالیف خود بپردازد. این محیط می‌تواند یک اتاق شخصی و یا گوشه‌ای دنج در خانه باشد به طوری که در هنگام مطالعه باعث برهم زدن تمرکز فرزندتان نشود.

مکان مطالعه دارای ویژگی‌هایی است که برای بازدهی بیشتر هنگام مطالعه بهتر است و باید رعایت شود. برای مثال مکان مطالعه باید دارای دمای مناسب و نوردهی کافی باشد تا فرد مطالعه کننده دچار کسالت و خستگی نشود. همچنین بهتر است برای مدیریت بهتر زمان در مکانی که فرزند شما به مطالعه می‌پردازد، ساعت وجود داشته باشد تا بتواند کارهای خود را طبق برنامه پیش ببرد. از طرفی توصیه می‌شود که دانش آموزان در صورت امکان، هنگام مطالعه از میز تحریر استفاده کنند تا ذهن آمادگی بیشتری برای مطالعه داشته باشد.

ارتباط والدین با مدرسه

مدرسه، خانه دوم تمامی دانش آموزان است، بعد از محیط خانه و خانواده بیشترین زمان خود را در آن‌جا سپری می‌کنند، بنابراین مدرسه نقش بسیار مهمی در زندگی دانش‌آموزان دارد، چه از لحاظ رفتاری و تربیتی و چه از لحاظ تحصیلی و موفقیت در آینده. هدف مشترک مدرسه و خانواده، موفقیت دانش آموزان در تحصیل توأم با آرامش است، برای این کار در مدارس جلساتی به نام جلسات اولیا تشکیل می ‌شود تا والدین با شرکت در آن‌ها و مطرح کردن سوال و مشکلاتشان و همچنین آگاهی یافتن از وضعیت تحصیلی فرزند خود، زندگی تحصیلی بهتری را برای فرزندشان به‌وجود آورند.

تاثیر مشاور تحصیلی

جدا از جلسات اولیا که هر از گاهی از طرف مدرسه برگزار می‌شود، والدین خودشان باید به‌طور مستمر با مدرسه فرزند خود در ارتباط باشند، البته ارتباط مستمر به این معنی نیست که هر روز کار خود را ترک کرده و به مدرسه فرزندشان سر بزنند، بلکه به این معنی است که در خانه به وضعیت درسی و رفتاری فرزندشان نظارت و رسیدگی کنند و با توجه به اطلاعات بدست آمده با مدرسه مشارکت و همکاری داشته باشند. از طرفی ارتباط والدین با مدرسه باعث دلگرمی فرزندشان خواهد شد که در پیشرفت تحصیلی او نقش بسزایی خواهد داشت.

احترام به علایق و استعدادهای فرزندان خود

همه انسان‌ها با توانایی‌ها و استعدادهای خاص خودشان پا به این دنیا گذاشته‌اند و در تلاش برای یافتن مسیر مورد دلخواه خود هستند. گاهی اوقات والدین دوست دارند فرزندان در راستای آرزوهای پدر و مادرشان گام بردارند و عقاید خود را به فرزندانشان تحمیل می ‌کنند بدون این ‌که متوجه شوند کارشان اشتباه است. زیرا اهداف، توانایی‌ها و استعدادهای هر فردی مثل اثر انگشت انسان‌ها، خاص و متفاوت از دیگران است و قرار نیست مطابق میل دیگران زندگی کنند.

بهترین کاری که والدین می‌توانند در حق فرزندانشان انجام دهند، احترام به علایق و استعدادهای فرزندان خود است و تا جایی که خطری آن‌ها را تهدید نکند سد راه فرزندانشان نشوند بلکه از آنها حمایت کنند. والدین باید این نکته را نیز در نظر داشته باشند که همه انسان‌های موفق با آزمون و خطا توانسته‌اند راه و مسیر مناسب خود را پیدا کنند پس اشتباه کردن به منزله عدم توانایی در پیدا کردن مسیر زندگی نیست بلکه بخشی از آن است.

همکاری والدین برای انجام تکالیف فرزندان

مشارکت و همکاری والدین در انجام تکالیف فرزندان خود، باعث ایجاد حس ارزشمندی در فرزندان می‌شود که در موفقیت تحصیلی آن‌ها نقش بسزایی دارد. البته مشارکت به این معنی نیست که والدین به جای فرزند خود تکالیف او را انجام دهند، بلکه به این معنی است که همراه فرزند خود باشند و به عنوان راهنما تا جایی که دانش و آگاهی دارند، او را در انجام تکالیفش راهنمایی کنند یا زمانی که به مسأله‌ای برخورده و نمی‌تواند آن را حل کند، با دادن روحیه و انرژی مثبت به او اطمینان دهند که می‌تواند از پس حل آن بربیاید.

همچنین زمانی که فرزندشان مشغول انجام تکالیف خود است، والدین نیز می‌توانند با مطالعه روزنامه یا کتاب، فرزند خود را همراهی کنند. این کار به طور نامحسوس، باعث ایجاد انگیزه و علاقه بیشتری برای انجام تکالیف در فرزندان می‌شود. باید به این نکته توجه داشت که رفتار، گفتار، طرز تفکر والدین به‌‌ طور مستقیم در زندگی آینده فرزندانشان تاثیر می‌گذارد.