انتخاب رشته و اصول آن

توسط | شهریور ۸, ۱۴۰۰ | آموزشی, مشاوره تحصیلی, مشاوره تربیتی | ۰ دیدگاه

قبل از انتخاب رشته حتما بخوانید

نکات مهم و ضروری در انتخاب رشته کنکور سراسری

انتخاب رشته و اهمیت آن

بیشتر دانش آموزان  و حتی والدین اهمیت مرحله انتخاب رشته در کنکور سراسری را به خوبی در نکرده اند. اما باید اذعان داشت که مرحله انتخاب رشته در کنکور سراسری  اهمیت کمتری از خود کنکور و آزمون آن ندارد، به طوری که می توان گفت تمامی تلاش های انجام شده و درس خواندن ها آنها و بیخوابی ها و تمامی هزینه های صورت گرفته برای موفقیت در کنکور در گروه یک انتخاب رشته موفق می باشد.

اما متاسفانه برخی از داوطلبین با وجود اینکه که طی سال های اخیر مبالغ بسیار سنگینی را جهت شرکت در کلاس های کنکور و خرید جزوات و کتابهای مربوطه متحمل شده اند اما از مرحله انتخاب رشته به صورت سرسری رد شده و در واقع با این کار خود تمامی نه‌ها و تلاش‌های خود را نادیده می گیرند.

انتخاب رشته کنکور سراسری

تاثیر مثبت انتخاب رشته خوب

برای اینکه بتوانیم تاثیر مثبت یا منفی بودن انتخاب رشته را بررسی کنیم ما این موضوع را در سه نوع از افراد با رتبه های متفاوت مورد بررسی قرار می دهیم.

گروه اول :

دانش آموزانی که رتبه آنها دورقمی و یا حداکثر سه رقمی می باشد. با توجه به رتبه یک این دانش آموزان موفق به کسب آن نشده اند مسلماً با یک حساب دو دو تا چهار تایی خیلی راحت می توانند تشخیص دهند که با توجه به پذیرش سال های قبل در کدام رشته  از کدام دانشگاه می توانند قبول شود. اما نکته اینجاست  که حتی این دانش‌آموزان نیز برای انتخاب رشته نیازمند مشاوره شغلی هستم برخی از رشته ها با اینکه تقاضا کننده های خیلی زیادی دارند اما آینده شغلی مناسبی برای آنها پیش بینی نمی شود. و از طرفی این دانش آموزان بایستی این بر اساس علایق و استعداد خود اقدام به انتخاب رشته نمایند.

گروه دوم:

در این گروه دانش آموزان قرار می گیرند که رتبه کنکور آنها چهار رقمی بوده اما رتبه ای زیر ۲۰۰۰۰ کشوری دارند. این گروه از دانش آموزان دیگر نمی توانند به راحتی مانند گروه قبلی مطمئن باشند که در کدام رشته و کدام  دانشگاه می توانند قبول شوند. و علاوه بر مواردی که باید گروه قبلی رعایت کنند یعنی علایق و استعداد این گروه بایستی سعی کنند از میان گزینه های احتمالی بهترین ها را را انتخاب نمایند. چراکه بی تجربگی و یا عجله کردن در انتخاب رشته می تواند سرنوشت آنها را به کلی تغییر دهد و از طرفی به دلیل محتمل بودن قبولی آنها در چندین دانشگاه و چندین رشته در صورت عدم تمرکز می تواند برای آنها مشکل ساز باشد.

گروه سوم:

دانش آموزانی که رتبه آنها بالای ۲۰۰۰۰ کشوری می باشد. با توجه به افزایش ظرفیت های دانشگاه ها شاید بتوان گفت، دیگر دانش آموزی وجود نخواهد داشت که در دانشگاه قبول نشود. چرا که برخی از دانشگاه ها حتی بدون کنکور نیز پذیرش دارند. اما این گروه از دانش آموزان که رتبه آنها بیشتر شده است، علاوه بر مسائل مربوط به گروه های اول و دوم که به ترتیب آینده شغلی نوع رشته و دانشگاه علائم و استعداد ها بایستی به نکات دیگری نیز توجه نمایند. از جمله این نکات می توان فاصله دانشگاه و همچنین هزینه ها و یا حتی در برخی موارد به شهریه های دانشگاه دقت نمایند، همچنین در مواردی که باید به اعتبار دانشگاه و مدارک صادره از آن نیز دقت شود.

حالت تجسم کنید دانش آموزی را که رتبه ۸۰۰۰ کشوری دارد و دانش آموزی که رتبه ۱۷۰۰۰ کشوری دارد بهتر دانش آموز اولی دو برابر دانش آموز دومی تلاش کرده در رتبه بهتری کسب نموده است است اما موارد خیلی زیادی وجود دارد که هر دوی آنها در یک دانشگاه  و یک رشته قبول شده اند.

حال این سوال مطرح می شود که پست لاشه مضاعف دانش آموز اولی نسبت به دومی چه مزیتی برای او داشت? آیا این بی انصافی نیست است که هر دوی این دانش آموزان در یک کلاس و در کنار یکدیگر مشغول به ادامه تحصیل شوند? به علاوه ظاهری بی انصافی است. اما مقصر کسی جز خود دانش آموز نیست چرا که در انتخاب رشته خود دقت نکرده و از تجارب دیگران نیز بهره نجسته است.

انتخاب رشته در بناب

مراحل انتخاب رشته

برای اینکه که در مرحله انتخاب رشته از کنکور سراسری بهترین عملکرد را را ثبت نمایید می بایستی مراحل زیر را تک به تک و با دقت پشت سر بگذارید. اهمال کاری در هر یک از این مراحل می تواند مسیر زندگی شما را را تحت تاثیر قرار دارد.

مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته:

قبل از از هر کاری بعد از آن که دفترچه انتخاب رشته سال جاری از طریق سایت سنجش بارگذاری شد، بایستی به دقت و صفحه به صفحه و کلمه به کلمه آن را مطالعه کنید تا با مطالعه آن بر فرآیند انتخاب رشته اشرافیت کامل داشته باشید. لازم به ذکر است نکاتی را که در دفترچه انتخاب رشته برای شما ابهام آمیز است را علامت گذاری کرده ۱۰ تا بعداً در مورد آنها اطلاعاتی را به دست آورید.

 

رشته های موجود و هماهنگ با علایق و استعداد:

رشته های موجود در دفترچه راهنما را بدون در نظر گرفتن شهرها و دانشگاهها، فقط با مد نظر قرار دادن علائم و استعداد های خود استخراج نمایید. به طوری که فکر کنید می توانید در هر دانشگاهی که دوست دارید این رشته ها را به ترتیب قبول شوید. در بین رشته ها اگر رشته وجود دارد که شما اطلاعات کافی در مورد آن را ندارید و یا برای شما سوال برانگیز است حتماً آنها را یادداشت نموده تا بعداً در مورد آنها تحقیق نمایید.

 

بازار کار و آینده شغلی:

بازار کار و آینده شغلی تک تک رشته های انتخابی در مرحله قبل را بررسی نمایید. و در صورتی که که به بازار کار فرشته ها اشرافیت کامل ای ندارید آنها را علامت گذاری کرده تا بعدا بتوانید اطلاعات کافی در مورد آن را جمع آوری نمایید. هنگام بررسی آینده شغلی یک رشته تحصیلی سعی کنید خود را در موقعیتی قرار دهید که صاحبان شغل شده اید، و سپس ببینید آیا این همان موقعیتی است که می خواهید به آن برسید و آیا از آن رضایت قلبی دارید.

 

انتخاب رشته

 

هزینه ها و مخارج مربوط به هر رشته و دانشگاه :

در این مرحله بایستی هزینه های همانند اقامت در شهر مورد نظر و اگر دانشگاه به صورت دولتی نباشد مخارج مربوط به شهریه و یا هر هزینه‌ای که مربوط به تحصیل در در آن ریخته و در آن دانشگاه می باشد را مورد بررسی قرار داده و به صورت تخمینی آن را یادداشت بفرمایید. بهتر است در این مورد هیچگونه رویاپردازی صورت نگیرد واقع‌بینی در مسائل مالی بسیار سودمند بوده و باعث می گردد خیلی از مشکلات که امکان دارد بر اثر میزان قدرت مالی خود به والدین به وقوع بپیوند، اتفاق نیفتاده یا در صورت حقوق آن چاره آن از پیش تعیین شده باشد.

 

انتخاب محدوده و شهرها:

حال نوبت به آن رسیده است که محدوده‌ای از از جغرافیا که میخواهید در آن مشغول به ادامه تحصیل شوید را انتخاب کنید. در انتخاب محدوده جغرافیای بایستی به نکاتی از قبیل دوری و نزدیکی آن به خانواده، امکانات موجود در آن شهر برای شما (برای مثال شاید شما در شهری دوست و یا آشنا و یا فامیلی دارید که می توانید در در منزل آنها سکونت کنید)، امکانات شهر مورد نظر از نظر تحصیل و و مشغول به کار بودن، انتخاب شهر ها بر اساس جمعیت و کلانشهر بودن و … .

 

جمع بندی اولیه:

حال شما به یک یک دانش اجباری در مورد انتخاب رشته و همچنین رشته های موجود که با علاقه به استعداد های شما همخوانی دارد آشنا شده اید. همچنین شما یک دیده واقع بینانه نسبت به قدرت مالی خود و هزینه‌های مربوط به تحصیل پیدا کرده اید. و شاید چندین سوال در مورد رشته ها و آینده شغلی آنها و یا حتی میزان هزینه های مربوط به هر رشته برای شما به وجود آمده است. همه آنها را به صورت تیتر وار بر روی کاغذ نوشته و و سپس سعی کنید در مورد آنها تحقیق نمایید.

 

تحقیق و کسب دانش:

اصولاً بهترین منبع برای تحقیق در مورد انتخاب رشته و همچنین مطالب مربوط به آن مشاوران تحصیلی هستند. انتخاب یک مشاور تحصیلی خوب و توانا می تواند این امکان را به شما بدهد تا به تمامی سوالات خود جواب پیدا کرده و همچنین مشاوره تحصیلی می تواند پیشنهاداتی را برای شما داشته باشد و حتی در استعدادیابی به شما کمک کند.

اما در مورد آینده شغلی رشته های انتخابی بایستی به سراغ مشاوران شغلی بروید تا بتوانید اطلاعات کافی در مورد هریک از مشاغل و آینده آنها کسب نمایید. اما در این میان مشاوران ای هستند که می توانند علاوه بر مشاوره تحصیلی در زمینه مشاوره شغلی نیز به شما کمک کنند پیشنهاد ما نیز پیدا کردن همچین موسسات و یا مشاوران می‌باشد.

آینده شغلی

اقدام به انتخاب رشته و ثبت آن

بعد از اینکه مراحل بالا را را به طور کامل انجام دادید، صبا مشاور خود صحبت نمودید نوبت به آن رسیده است که انتخاب رشته اولیه خود را تصحیح نمایید به طوری که که احتمال دارد کل انتخاب رشته شما دستخوش تغییرات شود. سپس بعد از بررسی دقیق ق و بالا و پایین بردن اولویت های هر رشته آنها را به صورت فرم اولیه انتخاب رشته درآورده و با خط خوانا ثبت کنید. سپس پس به یکی از دوستان و یا افراد خانواده بگویید که کد رشته ها را چک کرده تا خدایی نکرده کد آنها اشتباهی ثبت نشود.

حال قبل از اینکه در سایت سازمان سنجش انتخاب رشته خود را ثبت و نهایی نمایید، بهتر است لیست نهایی خود را دوباره به مشاور نشان دهید تا در صورت نیاز به شما نکاتی را گوشزد نماید. حال که خود و مشاورتان انتخاب رشته شما را را تایید نمود شخص نسبت به ثبت آن در سامانه سایت سنجش اقدام نمایید. چراکه متکی بودن به اشخاص دیگر جهت ثبت انتخاب رشته شما باعث خواهد شد که استرس این را داشته باشید که آیا درست ثبت شده است یا نه. و از طرفی هیچ کس به اندازه خود شما نسبت به درست ثبت کردن اطلاعات احساس مسئولیت نخواهد کرد.

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری

سخن آخر

با تمامی موارد و مطالبی که در بالا ذکر شد می توان به این نتیجه رسید که تمامی تلاش ها و هزینه های شما در زمینه کنکور زمانی به نتیجه خواهد رسید که بتوانید به بهترین رشته و بهترین دانشگاه با توجه به رتبه اخذ شده در آزمون دست پیدا کنید. و درست ترین و بهترین کار برای رسیدن به این هدف مشاوره گرفتن از از افراد با تجربه و متخصص در این زمینه می باشد.

شاید در وهله اول اینگونه به نظر برسد که هزینه‌های مربوط به مشاوره تحصیلی و شغلی در انتخاب رشته کنکور سراسری هزینه های اضافی می باشد. اما هزینه های مربوط به مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته در مقابل چندین سال تلاش بی وقفه و همچنین هزینه های مربوط به کلاس ها و جزوات و کتابها بسیار ناچیز می باشد.

حتی اگر این هزینه ها برای شما کمی سنگین است اینگونه تجسم کنید که می خواهید برای آینده خود سرمایه‌گذاری انجام دهید. چراکه انتخاب یک رشته مناسب با آینده خوب حتماً باعث خواهد شد شما در آینده برای پیدا کردن شغل و موفقیت و حتی درآمد بالا با مشکل مواجه نشوید. و این یعنی بهترین سرمایه گذاری برای آینده فرزندان.

موسسه مشاوره تحصیلی خانم دکتر صیادی با ارائه خدمات در زمینه انتخاب رشته و مشاوره تحصیلی و شغلی و همچنین در زمینه اختصاصی استعدادیابی تحصیلی در خدمت شما هم وطنان می باشد. جهت رزرو کردن زمان ملاقات می توانید از لینک زیر استفاده نمایید.

رزرو زمان مشاوره

 

 

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *