تندخوانی و آموزش آن

توسط | مهر ۵, ۱۴۰۰ | آموزشی, مشاوره تحصیلی, مشاوره تربیتی | ۰ دیدگاه

تندخوانی یک مهارت است یا یک استعداد ؟

با تند خوانی زمان را کندتر کنیم

مقدمه ای بر تندخوانی

داشتن سرعت بالا در هر زمینه ای از آرزوهای دیرینه انسان بوده و می باشد. بالا بردن سرعت خودرو ها جهت رسیدن به مقصد در کمترین زمان، طراحی وسایل نقلیه سریع، پیدایش  فناوری های به روز جهت بالا بردن سرعت انجام کارها و … . همه با همه نشانه آن هستند که سرعت برای انسان اهمیت زیادی دارد. و شاید دلیل آن به خاطر محدودیت زمانی (طول عمر انسان) است که می‌تواند موثری در پیدایش این تمایل در انسان باشد.

هر چیزی از انسان بخواهد سریعتر باشد بایستی امکانات لازم برای آن را فراهم سازد. و جهت فراهم ساختن این امکانات بایستی از فناوری‌های مدرن تر استفاده شود. و برای رسیدن به فناوریهای مدرن تر نیاز به علم بیشتر می باشد و همچنین داشتن بیشتر مستلزم مطالعات بیشتر و کسب اطلاعات بیشتر می باشد. در واقع اگر انسان بخواهد در زمینه‌های مختلف سرعت خود را افزایش دهد بایستی ابتدا سرعت آموزش خود را بالاتر ببرد.

شاید شما هم تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که آیا می شد اطلاعات به دست آمده توسط انسانهای دیگر به صورت یکجا در ذهن ما گنجانده می شد. و ما می توانستیم بدون صرف وقت برای آموزش آنچه قبلاً به اثبات رسیده است به ادامه مطالعات و بالا بردن سطح علمی خود و یافتن تکنولوژی های جدید باشیم. هر چند که یافته های جدید علم ژنتیک احتمال چنین کاری را در آینده غیر ممکن نمیدانند.

اما در حال حاضرکه چنین امکانی وجود ندارد. تندخوانی بهترین گزینه برای بالا بردن سرعت آموزش می باشد. تندخوانی برخلاف تصور خیلی است ماها، صرفاً بالا بردن سرعت خواندن مطالب نیست. به طوری که تندخوانی زمانی به صورت علمی و درست است که با افزایش سرعت خواندن مطالب سرعت آموزش نیز و یادگیری مطالب خوانده شده و همچنین به یاد سپردن آنها نیز بالاتر رفته باشد.

مهارت تند خوانی

تندخوانی یک مهارت است یا یک استعداد؟

مثل من افرادی هستند که نسبت به بقیه به صورت ذاتی و استعدادی می‌توانند با سرعت بیشتری یک مطلب را خوانده و آن را درک نمایند. اما این موضوع دلالت بر آن دارد که تند خوانی یک استعداد بوده و هر کسی نمی تواند تندخوانی را بیاموزد. تندخوانی یک مهارت است مانند دیگر مهارت های آموزشی دیگر، و هر شخصی با عقل سالم می‌تواند با گذراندن دوره های علمی و اصولی تندخوانی تبدیل به یک شخص تند خوان شود.

چنانچه قبلاً نیز اشاره شد تندخوانی صرفاً خواندن مطالب بدون یادگیری و به حافظ سپردن آن نیست. بلکه تندخوانی مهارتی است که شخص با کسب آن می تواند در مدت زمان کمتری یک متن را خوانده و به خوبی آن را درک کرده و به حافظه خود بسپارد. شاید شما نیز شنیده باشید که میگویند افراد تندخوان مطالب را خوب درک نمی کنند و در واقع تندخوانی باعث افت تحصیلی می شود. این گفته از انجایی ناشی می شود که متاسفانه این افراد، خود و یا از نزدیکان آنها شخصی دوره تندخوانی را غیر اصولی سپری کرده و این باعث شده است که تنها سرعت خواندن مطالب آن بالاتر رود.

به طور معمول اگر برای خواندن و درک یک مطلبی یک شخص معمولی نیاز به صد بار مکس و توقف جهت جمع بندی و درک قسمتهایی از مطلب باشد در این صورت شخصی که مهارت لازم برای تند خوانی را فرا گرفته باشد فقط نیاز به ۲۵ بار توقف و مکس برای درک کامل مطلب دارد. و این یعنی سرعت درک مطلب شخصی که دوره تندخوانی را به صورت علمی پشت سر نهاده است ۴ برابر شخص معمولی می باشد. پس در واقع تندخوانی مهارتی است که علاوه بر افزایش سرعت خواندن مطالب روشها و متدهای را به شخص آموزش می‌دهد که بتواند به وسیله آن کل مطلب را سریع‌تر به حافظه سپرده را به طور کامل درک نماید.

همچنین باورهایی مانند باعث می شود که تمرکز کمتر شود اشتباه می باشد چراکه در صورتی که بتوان تندخوانی را به صورت اصولی انجام داد تند خوانی باعث می شود ذهن انسان نسبت به مطلب مشتاق تر , حساس تر گردد و این باعث افزایش تمرکز میشود. از طرفی میزان تندخوانی و درک مطلب به شیوه درست تندخوانی بستگی دارد به طوری که می توان لپ تاپ به راحتی ۵۰۰ کلمه را در یک دقیقه خواند و آن را کاملاً درک کرد.

تندخوانی چیست؟

مزایا و معایب تندخوانی

مهارت تندخوانی همانند دیگر مهارت های فردی دارای ویژگی ها و مزایای بسیاری می باشد که البته برخی از کارشناسان در این باورند که این مهارت خالی است معایب نیز نیست در این قسمت به معایب و مزایای مهارت تندخوانی خواهیم پرداخت.

 از جمله مهم‌ترین مزایای تندخوانی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تقویت حافظه : با توجه به اینکه یکی از مهارت های مورد نیاز جهت تندخوانی داشتن حافظه خوب و قوی می باشد به همین دلیل اشخاصی که مهارت تندخوانی را یاد می‌گیرند به صورت ناخودآگاه بایستی حافظه خود را تقویت نمایند.
  • افزایش درک مطلب : همانطور که احتمالا خودتان نیز تجربه نموده اید هنگامی که یک کتاب را و یا متین را آرام و آهسته به مطالعه می نماید احتمالاً ذهن شما دچار پراکندگی فکری میشود. چرا که ذهن شما به صورت ذاتی سرعت بالایی از پردازش را داشته و هنگامی که شما را به آرامی مطالعه می نمایید تمثیل زیادی را تداعی می کند. و این تداعی شدن ها باعث پراکندگی فکر شده و سرعت درک مطلب ما را پایین می آورد.
  • افزایش تمرکز : وقتی که شما با سرعت بالایی مطالب را می خوانید تمام حواس خود را معطوف سرعت شما کم نشود و این معطوف کردن تمام حواس باعث می شود که تمرکز شما نیز نسبت به مطلب فوق العاده بالا برود.
  • صرفه جویی در زمان : با توجه به اینکه سرعت خواندن و درک مطلب افزایش می یابد در نتیجه مدت زمان لازم برای درک یک مطلب نیز به مراتب پایین تر خواهد آمد.
  • صرفه جویی در انرژی : با توجه به مقدار زمان کمتری که برای درک یک مطلب و یا موضوع شما صرف می کنید به تبع انرژی مصرف شده در آن زمان نیز با توجه به تمرکز بالا کاهش خواهد یافت.
  • مدیریت حواس پنجگانه : آموزش صحیح روش تندخوانی به مرور زمان تمرکز و شما بر روی متن و یا هر موضوع دیگری که قصد آموزش آن را دارید بالا رفته، این بالا رفتن تمرکز باعث می‌شود حواس پنجگانه شما نسبت به عوامل خارجی حین مطالعه عکس‌العمل کمتری را از خود نشان دهد. در واقع حواس شما کاملاً درست عمل می نمایند و تنها عاملی که باعث می شود عکس العمل کمتری نسبت به عوامل خارجی نشان دهند، مدیریت و هماهنگی درست حواس می باشد

اما اگر بخواهیم در مورد معایب تندخوانی صحبت کنیم باید این نکته را در نظر بگیریم که تندخوانی اگر به صورت اصولی و درست اجرا شود. هیچ ای بابا ایرادی ندارد اما اگر تندخوانی را اصولی یاد نگیریم با یک سری مشکلات مواجه خواهیم شد که عبارت اند از : 

  • عدم درک کامل مطلب
  • افت تحصیلی
  • داشتن اطلاعات در موضوعات متنوع اما به عمق کم
  • سرخوردگی و از دست دادن اشتیاق به مطالعه

حال سوال مطرح میشود که آیا مهارت تندخوانی مهارت های لازم برای زندگی امروزی می باشد و یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید اذعان داشت که با توجه به رشد سریع علم و فناوری و همچنین تنوع تکنولوژ، در صورت نداشتن هنر و مهارت لازم جهت تندخوانی نمی‌شود به صورت نرمال اطلاعات لازم و کافی را در تمامی زمینه‌های لازم را کسب نمود. در واقع لازمه زندگی مدرن با اطلاعات کافی در این اثر این است که ما بتوانیم مهارت لازم جهت تند خوانی و آموزش سریع را کسب نماییم.

مدیریت زمان و انرژی

 نکات کلیدی در زمینه تندخوانی؟

برای اینکه بتوانیم مهارت های لازم در زمینه تندخوانی را به دست آوریم بایستی عوامل کند خوانی را شناسایی نماییم. سپس سعی کنیم این عوامل را حذف و یا تا حد امکان آنها را کاهش دهیم. برخی از این عوامل عبارتند از :

  • کلمه خوانی : درست است که این از دوران آموزشی ما توسط معلمین و مربیان گفته شده است که کلمه به کلمه بخوانید، کلمه به کلمه خواندن در واقع استعاره درست و کامل خواندن می باشد نه واقعاً کلمه به کلمه خواندن. چراکه اگه به صورت علمی نیست بررسی نماییم هنگامی که شما مطلب را کلمه به کلمه می خوانید، ذهن برای هر کلمه به دنبال یک مثال بوده و سعی می کند که معانی کلمات را و مترادف و متضاد آنها را شناسایی نماید. و این امر باعث می شود که دیگر به معنای جملات توجه کافی نداشته باشد.
  • خواندن با صدای بلند : هنگامی که شخص میخواهد مطلبی را با صدای بلند بخواند. حتی اگر با مهارت های تندخوانی نیز آشنا باشد نمی‌تواند بیش از ۳۰۰ یا نهایتاً ۴۰۰ کره را در یک دقیقه بگوید چرا که ساختار گفتاری ما همچین توانایی را ندارد.
  • لب خوانی : متاسفانه هنگامی که گفته می شود با صدای بلند مطالب خوانده نشود اکثراً شروع به لب خوانی میکنند. و این در واقع خواندن با صدای بلند با تن صدای پایین می باشد و هیچ فرقی با خواندن با صدای بلند ندارد.
  • برگشت به عقب : وقتی که شخص مطلبی را مطالعه می کند در برخی موارد به صورت ناخودآگاه چشم شخص به مطالب خوانده شده قبلی میافتد. و ذهن شخص را درگیر می کند که آیا مطلب قبلی را یاد گرفته است یا خیر. این به نوبه خود باعث پایین آمدن سرعت درک مطالب میشود. که اکثراً توصیه می شود برای حل این مشکل متن را با انگشت خود دنبال نمایید.
  • محدوده دید : ذهن انسان قابلیت را دارد که تمامی اشیا و مطالب موجود در محدوده دید خود را مورد بررسی قرار داده و آنها را درک نماید در صورتی که شما محدوده دید خود را بر روی قسمتی از متن محدود نمایید در واقع سرعت خواندن و درک مطلب را نیز محدود می کنید.

و نکات بسیار زیاد دیگری از این قبیل هستند که باعث پایین آمدن سرعت خواندن و درک مطلب شما می شوند. اما در این میان تکنیکهای نیز وجود دارد که باعث می شود مهارت تندخوانی شما تقویت شده و شما بتوانید با سرعت بالاتری مطالب را خوانده و آنها را به حافظه خود بسپارید. که در اینجا ما به برخی از آنها اشاره می کنیم :

  • سعی کنید عواملی را که باعث حواس پرتی شما می شود از خود دور کنید. در واقع محیط را انتخاب نمایید که هنگام مطالعه کمترین ارتباط با این عوامل را داشته باشید.
  • برای اینکه بتوانید بدون اینکه از مسیر مطالعه خارج نشوید به مطالعه خود ادامه دهید بهتر است از انگشت خود جهت پیگیری مطلب استفاده نمایید.
  • گوش دادن به موسیقی : گوش دادن به موسیقی های بیکلام و آرامبخش باعث می شود که تمرکز شما هنگام مطالعه بالا برود. البته شایان ذکر است که برخی از افراد هنگام مطالعه و همزمان گوش کردن به موسیقی تمرکز لازم را ندارند. برای این افراد توصیه می شود که موسیقی را کنار گذاشته و یا اینکه به صورت تدریجی به این شیوه عمل نمایند.
  • استفاده از استراحت های کوتاه : هنگامی که زمان مطالعه شما بیش از یک ساعت می باشد بهتر است بعد از یک ساعت ۵ تا نهایتاً ۱۰ دقیقه استراحت کرده و سپس به مطالعه خود ادامه دهید دقت نمایید که استراحت بیش از حد باعث خواهد شد که تمرکز شما نسبت به مطالعه کمتر شود.
مزایای تندخوانی

تند خوانی را از کجا یاد بگیریم؟

مهارت تندخوانی یک مهارت تک بعدی نبود و نیاز است که توسط یک شخص متخصص آموزش داده شود چراکه اگر شخص یاددهنده تخصص کافی نداشته باشد احتمال دارد آموزش تندخوانی به صورت درست و علمی و کامل صورت نگیرد. در این صورت همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم باعث ایجاد یک سری مشکلات در زمینه آموزش یادگیرنده به وجود خواهد آمد.

موسسه مشاوره تحصیلی دکتر صیادی با ارائه خدمات در زمینه انتخاب رشته و مشاوره تحصیلی و شغلی و همچنین در زمینه اختصاصی آموزش تند خوانی در خدمت شما هموطنان می باشد. جهت رزرو کردن زمان ملاقات می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. و همچنین می توانید در دوره های آموزشی تندخوانی که توسط خانم دکتر صیادی برگزار می‌شود شرکت نمایید

رزرو زمان مشاوره

 

 

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *