یک از مشکلاتی که والدین با فرزندان خود دارند عدم درس‌خواندن فرزندانشان است. درس نخواندن کودکان و نوجوانان از بروز مشکلاتی نشات می‌گیرد که باید ریشه‌یابی شود و با رفتار درست والدین  و درمان اساسی مشکلات حل شود. برخی از والدین از درس نخواندن فرزندشان بسیار ناراحت و عصبانی هستند و با رفتار نادرست به این مشکل دامن می‌زنند و باعث بدتر شدن وضعیت درسی فرزند می‌شوند. والدین قبل از به‌دنیاآوردن فرزند باید درمورد چگونگی رفتار با کودک و نوجوان اطلاعاتی را به دست آورند که این اطلاعات می‌تواند با خواندن مقالات مختلف، مطالعه کتاب و یا با مشورت با یک مشاور به دست آید.

خانواده مهم‌ترین کانون تربیتی کودکان است و می‌توانند با جهت‌دادن  و هدفمند کردن رفتار خود، رفتارهای غلط و حتی درس‌خوان نبودن کودک را به درس‌خوان بودن  تبدیل کنند. در مواجهه با فرزند درس نخوان باید ابتدا دلیل درس نخواندن  را پرسید و بعد از دانستن موضوع  برای حل مشکل راه‌حل پیدا کرد که راه‌حل باید کاملاً منطقی و درست باشد تا نتیجه‌ای مطلوب حاصل شود. در این مقاله می‌خواهیم والدین را با نحوه‌ای برخورد با  درس نخواندن کودک آشنا کنیم و والدین را برای حل این مشکل یاری کنیم.

ریشه درس نخواندن در رفتار پدر و مادر

مشکل درس نخواندن فرزندان بیشتر در سنین نوجوانی به وجود می‌آید که والدین از این موضوع بسیار ناراحت و مضطرب می‌شوند. زمانی که فردی سن کودکی خود را به پایان می‌رساند و وارد سن نوجوانی می‌شود با زندگی و دنیایی جدیدی روبه‌رو می‌شود که هیچ شناختی از آن ندارد مثل با رسیدن به بلوغ و ایجاد تغییراتی در جسم و روان او می‌شود که این موضوع باعث  سردرگمی در نوجوان می‌شود.

برخی از والدین با رفتارهای خود باعث می‌شوند کودک بی‌انگیزه شود و از درس خواند فراری باشد و نکته مقابل این موضوع زمانی است که خود کودک علاقه‌ای به درس‌خواندن ندارد و والدین در اینجا باید به نوجوان بفهمانند که درس خواند جزئ وظایف مثبت روزانه او است و باید این وظیفه را  به نحوه احسن انجام دهد.

والدین زمانی که تمام امکانات لازم را در اختیار فرزند خود قرار می‌دهند این موضوع باعث بی‌انگیزگی در کودک یا نوجوان می‌شود. اگر امکاناتی را در اختیار فرزندمان قرار می‌دهیم در مقابل از او خواسته‌ای داشته باشیم تا خواسته باعث انگیزه و هدفمند شدن درس‌خواندن او شود.

زمانی که در حضور فرزندتان صحبت می‌کنید به جملات خود توجه کنید و با صحبت‌های مثبت آنها را تشویق به درس‌خوان کنید و برای آنها آینده روشن و موفقیت‌آمیزی ترسیم کنید تا به درس‌خواندن علاقه‌مند شود. از افراد موفق برایشان بگویید تا بدانند با خواندن درس می‌توانند در بزرگسالی و حتی در نوجوانی به موفقیت‌های زیادی دست یابند.

نحوه برخورد و راهکار برای درس‌خواندن کودک

حال می‌خواهیم در مورد راهکار و نحوه برخورد برای والدین پیشنهاداتی ارائه دهیم که بتوانند با انجام این راهکارها فرزند خود را بهتر راهنمایی کنند.

از محبت کردن غافل نشوید

با کودکتان بامحبت و با الفاظ مثبت صحبت کنید اگر خواهان کودک و نوجوانی مؤدب، تلاش‌گر، درسخوان و موفق و باانگیزه هستید باید با فرزندتان رفتار محبت‌آمیز و مؤدب داشته باشی و به فرزندتان نگویید تو نمی تونی تو تنبلی ببین دوستانت نمره‌هایشان از تو بهتر تو بی‌لیاقت به‌جای این جملات بگویید که تو خیلی باهوشی و زرنگی، من شاهد تلاشت هستم و با این جملات مثبت به کودک محبت کنید تا با تلقین بتواند درسش را بهتر کند.

درس خواند کودک را تعقیب کنید

با تلمبار شدن دروس فرزندتان نمی‌تواند همه درس‌ها را بخواند برای جلوگیری از این مشکل به کودک برنامه‌ریزی کردن مطابق برنامه مدرسه را یاد بدهید تا بتواند  دروس مربوط به همان روز را بخواند و برای درس‌خواندن انگیزه پیدا کند. کودک یا نوجوان با برنامه‌ریزی هم می‌تواند به بهترشدن درس کمک کند و هم می‌تواند به بازی و سرگرمی بپردازد.

از تشویق استفاده کنید و بعد از تنبیه

حتی در مقابل کارهای کوچک و مثبت فرزندتان او را تشویق کنید تا به  تلاش کردن  و درس‌خواندن علاقه‌مند شود و در آخر از تنبیه‌های مانند محروم کردن از کارهای موردعلاقه کودک یا نوجوان استفاده کنید تشویق بهتر از تنبیه نتیجه می‌دهد.

انتظارات منطقی در مورد درس خواندن کودک داشته باشیم

انتظارات منطقی داشته باشید

از کودک یا نوجوانتان به نسبت استعداد و هوش او از او انتظار داشته باشید برخی از کودکان هستند که واقعاً تلاش خود را برای بهتر کردن درس می‌کنند؛ ولی به دلیل هوش پایین موفقیت کمی به دست می‌آورند و این را باید والدین درک کنند. والین برای موفقیت کودک خود باید توانمندی و استعداد کودک خود را بشناسند و کودک را در پرورش توانمندی‌هایش کمک کنند و برای این موضوع می‌توانند با یک مشاور مشورت کنند.

سخن آخر

والدین‌ها  در راه پرورش فرزندانشان با مشکلاتی از جمله درس نخواندن فرزندانشان روبه‌رو می‌شوند که می‌توانند با ریشه‌یابی این مشکل را حل کنند و به فرزند خود کمک کنند والدین نقش بسزایی در حل مشکلات فرزند خود دارند و با آموزش رفتار درست می‌توانند کودک خود را برای بهبود وضعیت درسی کمک کنند. کودک بامحبت و تشویق و صحبت‌های مثبت والدین انگیزه پیدا می‌کند. والدین باید فرزند خود را با برنامه‌ریزی آشنا کنند و درس‌خواندن کودک را تعقیب کنند و انتظاراتی به نسبت توانمندی  هوش کودک را داشته باشند و توقعات بیجا از فرزند خود نداشته باشند.

چه دلایلی باعث درس نخواندن کودک و نوجوان می‌شود؟

بی‌انگیزگی یکی از دلایل مهم در درس نخواندن نوجوانان است که این بی‌انگیزگی در برخی از مواقع از رفتار نامناسب والدین نشئت می‌گیرد.

با فرزند درس نخوان چگونه رفتار کنیم؟

با تشویق به فرزندتان انگیزه دهید و فرزندتان را با برنامه‌ریزی آشنا کنید تا در کنار درس‌خواندن به بازی و سرگرمی هم بتواند بپردازد.

والدین با انجام چه رفتارهای باعث بی‌انگیزه شدن فرزند می‌شوند؟

زمانی که والدین تمام امکانات لازم را در اختیار کودک قرار می‌دهد و در مقابل این امکانات درخواستی از او ندارد بی‌انگیزگی در کودک ایجاد می‌شود.